Innehåll
Med din YJ Tick Cage följer dels själva kuben som agerar spelplan och dels fyra kuber (spelpjäser) var och en av de sex olika färgerna.
Antal spelare
YJ Tick Cage är utformad för 2-4 spelare. Vid två spelare får varje deltagare tre egna färger (och alla dess kuber) att spela med. Vid tre spelare förfogar varje spelare över två egna färger, och vid fyra spelare har varje deltagare endast en egen färg, de återstående två används då inte. Rent tekniskt går det bra att spela med fem eller sex spelare också, men det har vid testande inte visat sig fungera lika bra spelmässigt. I de fall en enskild spelare förfogar över flera egna färger så måste tre i rad skapas med en sammanhängande färg, inte exempelvis röd-orange-röd.
En spelomgång
Yngsta spelaren börjar med att göra ett drag. I varje drag får en enskild spelare utföra endast ett av tre följande drag:
- Placera en kub: Spelaren placerar en kub från sina egna färger i någon av de åtta ingångarna på toppen av spelkuben så att den faller till botten. Spelkuben ovan- och undersida är initialt låsta av ett plastlock, som behöver lyftas av innan någon kan placera pjäser in i spelkuben.
- Vrida på spelkuben: En spelare kan också välja att “göra ett drag” på själva kuben om man tror att det gynnar en själv strategiskt. I sådana fall görs exakt ett drag om 90 grader, drag om 180 grader (exempelvis U2) är inte tillåtet. Exempel på tillåtna drag är alltså U, D’, E, Uw’ osv. Om en spelare nyss gjort ett drag på spelkuben får nästa deltagare i spelordningen inte direkt återställa detta drag.
- Vända kuben upp-och-ner: Slutligen kan en spelare välja att vända kuben upp-och-ner. Glöm då inte att först sätta tillbaka det svarta plastlocket på ovansidan, så att inte alla spelpjäser faller ut ur spelkuben efter vändningen. Efter det kan plastlocket öppnas på motsatt sida för att möjliggöra placering av nya spelpjäser. Även detta taktiska drag får nästföljande spelare i ordningen inte direkt göra tillbaka, utan denne måste då göra ett annat taktiskt drag.
- Om en spelares spelpjäser tar slut: I detta fall får spelaren endast antingen vrida eller vända på spelkuben när det blir sin tur. Det kan dock fortfarande vara så att andra spelare har spelpjäser kvar, så spelet är långt ifrån över bara för att detta inträffat.
Att vinna spelet
Den första spelaren som får tre spelpjäser i rad i samma färg (vertikalt, horisontellt eller diagonalt) på samma sida av kuben vinner! Har däremot alla spelare fått slut på spelpjäser så slutar matchen lika.