Smörjningtjänster
Köpguide
Proffsen tipsar
Rankning av kuber
Quiz - rätt kub för dig
Kontakt
1. Betalningsalternativ
2. Ångerrätt, öppet köp
3. Leveranser
4. Förbeställning / Preorder
5. Reklamation
6. Garanti
7. Köp och beställning
8. Om PaysonFaktura
9. Sekretesspolicy
I texten nedan används orden “Vi”, “Oss”, och “Vår” som referens till Cuboss AB, som äger, ansvarar för och driver Cuboss.se. Se sidfoten för fullständig kontaktinformation.
1. Betalningsalternativ
Vi erbjuder för närvarande följande olika betalningsalternativ:
- Swish direktbetalning via mobilen, signeras med BankID
- Kortbetalning via Stripe
- Kortbetalning via PayPal (inget PayPalkonto krävs)
- Betalning från PayPal kontobalans
- Klarna: Välj hur och när du vill betala
Vid försäljning till Norge är MVA (Merverdiavgift) inkluderat i priset, det tillkommer ingen extra kostnad från transportfören för MVA / Moms.
Vid försäljning till andra länder utanför EU sker försäljning exklusive moms. Moms, tull och eventuell införtullningsavgift debiteras sedan från transportören i mottagarlandet, vi täcker inte dessa kostnader.
2. Ångerrätt, öppet köp
Vi lämnar 14 dagars öppet köp enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler närmare anger. Vi ger även extra tidsfrist under december, med förlängt öppet köp till den 14:e januari för varor som levererats i december. Öppet köp gäller under förutsättning att varan och dess emballage är i väsentligt oförändrat skick, dvs du får undersöka den så att du ser att den är korrekt. När det gäller klistermärken försvinner ångerrätten när du tar loss ett klistermärke från kartan. Kostnaden för utförda tjänster som smörjning och justering återbetalas ej.
Returer får endast ske efter överenskommelse. Returfrakten betalas alltid av kunden. Om du har betalat via Swish gör vi en återbetalning till samma Swishnummer som användes vid betalningen. Vid betalning med Payson eller PayPal gör vi en återbetalning via respektive tjänst till ditt konto. Vid övriga betalningsmetoder gör vi en överföring till ditt konto. Fraktkostnad återbetalas ej. Varan skall förpackas väl, eventuella transportskador på grund av bristfälligt emballage debiteras dig som kund. Vi löser inte ut varor som skickas mot postförskott.
3. Leveranser & Leveranstid
Vi skickar normalt varor som finns i vårt lager inom 1-2 arbetsdagar när vi har mottagit betalning. Betalning via PayPal/kortbetalning/Swish bokförs omedelbart. Banköverföring tar 2-3 arbetsdagar.
Leveranser sker via PostNord eller DHL, beroende på vad du väljer i kassan. När ordern skickats är leveranstiden vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Förseningar på grund av väder, tekniska fel, trafik eller andra liknande orsaker förekommer. Om vi vet att leveranstiden avviker meddelar vi dig detta och du har givetvis rätt att ändra eller annullera din order om så är fallet.
Vi garanterar inte någon specifik leveranstid. Om du inte har mottagit paketet en vecka (7 dagar) efter paketet har skickats, kontakta oss så ska vi hjälpa dig leta reda på paketet eller skicka ut varorna på nytt.
Ej uthämtade paketPaket som inte hämtas ut från ombudet under liggtiden går i retur till oss. För returfrakten debiteras en returkostnad på 49 kr. Om du vill att paketet skickas igen debiteras en fraktkostnad på ytterligare 49 kr. Annars återbetalas varornas värde minus returfraktkostnaden. Originalfraktkostnaden återbetalas ej.
4. Förbeställning / Preorder
Vid förbeställning ligger hela din order väntande tills samtliga produkter finns i lager. När varan finns i lager igen prioriteras förbeställningar före vanliga ordrar. Den angivna leveranstiden gäller ej förbeställningar, eftersom vi inte kan veta exakt när förbeställningsvaror kommer finnas i lager. Leveranstiden är dock samma som vanligt när produkten finns i lager igen.
Innan ordern är skickad kan du när som helst avbryta en förbeställning / preorder och få tillbaka pengarna genom att kontakta oss via vårt kontaktformulär.
Vi kan inte garantera att förbeställningsprodukter är exakt likadana som den ordinära produkten, eftersom små förändringar i design och färg kan förekomma mellan leveranser. Om du skulle bli missnöjd på grund av detta hjälper vi dig med en kostnadsfri reklamation.
Om en förbeställningsprodukt av någon anledning inte kan levereras kommer vi avbryta ordern och återbetala värdet av den förbeställda produkten (och ev. fraktkostnad, om den förbeställda produkten var den enda produkten i ordern.)
5. Reklamation
Skulle varan vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer så åtar sig Cuboss.se givetvis att kostnadsfritt åtgärda felet. Det är dock viktigt att du gör en korrekt anmälan. Kontakta oss genom vårt kontaktformulär så ska vi hjälpa dig. Ange gärna ordernumret på ordern det gäller så blir det enklare för oss att hjälpa dig. Är det en giltig reklamation står Cuboss.se för returfrakten. Vi följer konsumentköplagen vid hantering av reklamationer. Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.
Om emballaget är tydligt skadat när det ska hämtas ut från ett postombud ska det vägras och skickas tillbaka till avsändaren.
6. Garanti
Vi lämnar 1 års garanti på samtliga produkter från inköpsdagen. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Många av våra produkter är förbrukningsvaror och garantin för dessa produkter gäller inte annat än tillverkningsfel. Normalt slitage och förslitningsskador faller utanför garanti, likaså skador uppkomna vid fysisk överbelastning och tricks.
Pussel som ramlar isär
Olika kuber är olika bra på att skära hörn, och de är olika hårt spända. Det gör att vissa kuber ibland ramlar isär; kuben “poppar”. När en kub poppar har den i vanliga fall inte gått sönder och ska bara sättas ihop igen så fungerar den som vanligt. Om kuben var för lös från början bör den justeras och spännas. En kub som har poppat utan att ha några skador på bitarna är inte trasig och blir således inte ett garantifall. Om du är osäker får du gärna kontakta oss för hjälp via vårt vårt kontaktformulär. Om du vill veta hur du ska justera kuben har vi en guide här: https://www.cuboss.se/justera-kuben/.
7. Köp och beställning
Vi bekräftar din order genom en orderbekräftelse som genereras automatiskt av vår webshop, denna bekräftelse skickas direkt till den e-post adress du angivit när du registrerade din order. Vi bekräftar senare manuellt via e-post när paketet är skickat.
Handla mot faktura
I samarbete med Payson erbjuder vi dig att betala köpet mot faktura. Du måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i kreditprövningen. Om du gör köpet för ett företags räkning ska det vara registrerat i Sverige och du vara behörig firmatecknare för företaget samt företaget godkännas i kreditprövningen. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som anges vid köptillfället. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här.
Information om ångerrättEnligt Lag (2005:59) om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om överlåtelseFakturan kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634.
9. Sekretesspolicy
Vi lagrar de uppgifter du registrerar hos oss för att kunna fullfölja våra åtaganden till dig som kund. Vi säljer inte din information. Vi delar endast den information som behövs för att leverera varorna till följande företag: nShift AB för bokning av fraktsedlar och aviseringar och det transportföretag som levererar varorna till dig (PostNord, DHL eller Schenker). Webbplatsen använder sig av cookies för att kunna hantera din order. Accepterar du inte cookies kan du inte handla i vår webshop (men du är välkommen att använda kontaktformuläret för beställning).
När du lägger en beställning sparar vi viss information om dig för att vi ska kunna informera dig om din beställning, hjälpa till med support och leverera varorna till dig. Informationen vi sparar är följande:
- Ditt namn
- Din faktureringsadress
- Leveransadressen för ordern
- Din e-postadress
- Ditt telefonnummer
- Din orderhistorik
När du skapar ett konto sparar vi följande information om dig, med syftet att du ska kunna använda webbplatsens funktioner och spara din information för framtida ordrar:
- Ditt användarnamn (kan vara samma som ditt namn)
- Din e-postadress
- Eventuell fakturerings- & leveransadress om du anger under “Mitt Konto”.
Om du skriver en recension, t.ex en recension av butiken eller någon av våra produkter delas den informationen med Yotpo, som tillhandahåller recensionstjänsten på Cuboss.se. Det som delas är följande:
- Din e-postadress
- Namnet du skriver i recensionen (behöver inte vara ditt rikiga namn, ditt fullständiga namn visas ej.)
Vi sparar transaktionsinformation i sju år för bokföringsändamål. Vi sparar din kontoinformation tills du väljer att avsluta ditt konto. Du kan när som helst få tillgång till den information som vi har lagrat om dig under “Mitt konto” och du har alltid rätt att begära att den rättas eller tas bort. Kontakta oss genom vårt kontaktformulär om vill ha mer information.
Vi använder Google Analytics för att samla statistik om hur våra besökare använder vår hemsida, så att vi kan förbättra våra tjänster. Denna data kan också användas för att visa dig mer relevant reklam i Googles nätverk. Om du vill välja bort Google Analytics så att Google inte kan samla statistik om hur du använder hemsidor kan du installera deras tillägg för webbläsare på datorn här. Du kan också använda en så kallad Ad blocker.
Vi använder Facebook Pixel för att visa relevant reklam på Metas plattformar (Instagram och Facebook). Även detta kan blockeras med en Ad blocker.
Google och Facebook kan spara tredje parts kakor på din enhet, vilket sparar information om vilka produkter och sidor du har besökt. Denna information används sedan av Facebook och Google för att visa relevant reklam för produkter de tror är relevanta för dig.
Hej har du gjort en guide för square 1? Om inte, kan du göra en?
Hej! Vi har inte en guide på Square-1, men det skulle vara roligt att ha. Jag skriver upp det. Lite oklart när jag skulle få tid att göra den dock.
Jag kan inte låga in på mitt konto?!
Se till att du skriver din e-postadress (eller användarnamn) korrekt. Det ska vara gmail.com och inte gmail.se 🙂
på min mgc 5×5 mar en kant bit got sönder va ska jag göra
Hej! Kontakta oss via kontaktformuläret så får du hjälp. 🙂
Jag har köpt 2 kuber till min son fast ingen av dem har kommit. Vi har betalat och fått en order bekräftelse och väntat i en hel vecka. Vad ska jag göra
Hej! Din order kom fram på 2 dagar och ligger på ombudet. Vi mejlar dig informationen.
Inte för tillfället, nej.
Hej, ett hörn på min skewb har gått sönder helt och jag fick kuben ganska ny. Finns det möjlighet att få en ny? (Hörnet gick sönder av att jag vred på det, jag vred på hörndet eftersom skewben var olöslig)
Hej! En Skewb kan inte hamna i en olöslig position (om man inte plockat isär den och byggt ihop den inkorrekt). Så man ska aldrig behöva vrida på ett hörn.
Vi säljer reservdelar till vissa kuber. Skriv ett meddelande via kontaktsidan och skriv exakt vad du behöver så kan vi nog hjälpa dig.
Hej.
Har ni längre öppet köp/ångerrätt nu runt jul? Jag skulle vilja köpa till mitt syskonbarn men är inte säker på att han kommer gilla det. Och julafton är om två veckor.
Mvh Johanna
Hej Johanna,
Ja, vi har 30 dagars öppet köp i december.
Mvh Viktor
Hej!
Idag fick jag beställningen, men den var trasig…bifogar foto. Min son är ledsen över den förväntade leksaken.
Ska jag skicka tillbaka den?
Tack!
Maritza Lopez
Hej,
Den här typen av kundsupport tar vi via mejl. Jag såg att du skickat samma meddelande via kontaktsidan, du har fått svar på frågan där.
//Viktor
Skickas leveransen det på påsken
Hej!
Vi skickar ingenting eftersom posten inte arbetar på röda dagar.
Bara en fråga är det något fel om min kub inte kommit än när jag beställde den i fredags och idag e det onsdag. Den fanns oxå i lager och i fredags fick vi e-post att den skickats
Hej Tristan,
Det måste inte nödvändigtvis vara något fel, det kan helt enkelt vara så att det har varit hög belastning hos PostNord och därav någon försening. Det kan också vara så att försändelsen har kommit fram till postombudet och inte aviserats ännu. Över 99 % av alla ordrar kommer fram inom 4 arbetsdagar. Om det mot förmodan har uppstått något fel med leveransen av din order kommer vi hjälpa dig med det och se till att du får det du beställt. Kontakta oss då via kontaktformuläret på hemsidan så hjälper vi dig 🙂
Hej! vi har köpt en 3×3 genomskinlig kub men sonen ångrade sig kan vi få byta till ngn annan ?!
Hej Pernilla,
Ja, det går bra att byta, jag kontaktar dig via mail angående det 🙂
Hej!
Läser igenom och läser då även texten om kuber som poppat och att det då är för “lösa”. Hur åtgärdas då detta? Hur kan man spänna bitarna? Vv sänd över instruktioner.
Tack!
Vi har en guide här på Cuboss som kan hjälpa dig med detta: http://www.cuboss.se/justera-kuben/.