Smörjningtjänster
Köpguide
Proffsen tipsar
Rankning av kuber
Quiz - rätt kub för dig
Kontakt
Så här är du domare
Sätt dig vid en ledig tävlingsstation. En tävlingsstation är en plats med timer, matta och display. Här finner du också ett stoppur och en penna.
En runner kommer att lämna en blandad kub i ett skydd (cube cover). Skyddet är till för att den som tävlar inte ska kunna se kuben. Tillsammans med kuben finner du lappen som ska fyllas i med tider. Lappen tar du ut och kuben lägger du på mattan med skyddet ovanpå. Klicka reset på timern och se till att den visar 0.00.
När den tävlande har satt sig frågar du “Är du redo?”. Den tävlande har 1 minut på sig att göra sig redo. När personen låtit dig veta att hen är redo så lyfter du på skyddet och startar ditt stoppur. Nu har den tävlande maximalt 15 sekunder på sig att inspektera kuben. Man får använda händerna till detta och röra kuben, men absolut inte göra några drag. Kolla på stoppuret och varna den tävlande när det har gått 8 och 12 sekunder. Detta gör du genom att säga “åtta” … “tolv”. Den tävlande måste påbörja sin lösning inom 15 sekunder. Skulle det gå över 15 sekunder så straffas den tävlande med +2 sekunder på sin tid. Skulle det gå 17 sekunder innan den tävlande börjar lösa så blir lösningen diskvalificerad.
När kuben är löst och den tävlande har stoppat tiden så skriver du ner tiden på lappen och sedan skriver du under med dina initialer. Om lösningen ska straffas med +2 sekunders tidstillägg så skriver du i det här formatet: 32.17 + 2 = 34.17. Om lösningen är diskvalificerad skriver du DNF (did not finish).
Se till att den tävlande granskar och skriver under den tid som du har skrivit ner. Efter detta går den tävlande tillbaka till väntområdet. Du håller skyddet med kuben och lappen i luften så att en runner ser. När runnern hämtat dessa sitter du kvar och väntar på nästa tävlande. Repetera tills rundan är slut.
Två domare som sitter och väntar vid varsin tävlingsstation
Stoppuren kan se lite olika ut, men de är väldigt simpla. Till vänster har du en reset-knapp som tar bort den gamla tiden och ställer om den till noll. Till höger har du en start/stopp-knapp. Klicka en gång för att starta tiden och klicka sedan igen för att stoppa tiden – nollställ sedan med reset-knappen igen.
Timern ska redan vara på när du kommer till stationen. Om inte, starta timern på On/Off-knappen. Klicka på Reset-knappen för att ta bort den gamla tiden och ställa om den till noll. Den tävlande lägger fingertopparna på de blåa tryckplattorna med gula markeringar. När lampan lyser grönt (efter ungefär en halv sekund av tryck på plattorna) så släpper man timern och tiden går igång. När kuben är löst lägger man tillbaka fingrarna på plattorna för att stoppa tiden. Skriv ner tiden och se till att båda har skrivit under tiden innan du klickar på reset-knappen igen inför nästa tävlande.
Ett scorecard (resultatkort) är lappen med tiderna. På lappen finner du tävlingens namn, grenen, den tävlande och lite annan information redan ifylld. Ditt jobb som domare är att skriva ner tiden som den tävlande fick. Dubbelkolla att det är rätt och tydligt nerskrivet innan ni båda signerar lösningen. Se till att den tävlande också granskar och skriver under tiden som du har skrivit ner.
Tiden skriver du ner i formatet “Minuter:Sekunder.hundradelar”. Exempelvis: “2:36.19” (två minuter, 36 sekunder och 19 hundradelar).
Om straff läggs på så skriver du “Tiden + 2 = nya tiden” Exempelvis: 2:36.19 +2 = 2:38.19
Om försöket misslyckades skriver du “DNF” (did not finish).
När man startar lösningen
När man startar timern så måste handflatorna ligga neråt med fingrarna på sensorerna. Kuben ska ligga framför timern och får inte röras.
Under lösningen
Den tävlande får inte prata med någon annan än domaren eller en delegat. Utomstående hjälp innebär diskvalificering (DNF).
Om kuben får en popp eller corner twist så får den tävlande sätta tillbaka/vrida tillbaka bitarna till samma position som innan.
Efter lösningen
Tiden måste stoppas med handflatorna neråt med fingrarna på sensorerna.
Kuben får inte röras.
Om kuben är ett drag från att vara löst så är lösningen giltig, men ett straff på +2 sekunder tilldelas.
Om kuben är två drag från att vara löst så är lösningen inte giltig. (DNF)
Om alla lager inte ligger korrekt i linje med varandra: Om ett lager mindre 45 grader snett så räknas kuben som löst. Om lagret är över 45 grader snett så räknas det som ett drag ifrån löst (+2 straff). Om lagret ligger exakt på 45 grader och ni inte vet hur ni ska döma det så tar ni kontakt med en delegat som agerar som överdomare. Se till att ingen rör kuben, den ska ligga kvar på bordet.
Om du är osäker
Ta kontakt med delegaten på plats.
- Du får inte prata med någon om blandningarna. Dessa är hemliga fram tills rundan är slut.
- Stör inte den som tävlar.
- När du dömer ska du inte lösa kuber eller titta på mobilen. Fokusera på att döma lösningen.
- Om du någonsin är osäker, ta kontakt med delegaten istället för att göra ett osäkert beslut.
Vill du lära dig mer om tävlingar? Klicka här för att komma till vår fullständiga tävlingsguide.
Måste kuben ligga på mattan när man löst den, eller är det ok att kuben ligger på bordet bredvid mattan när man stoppar timern?
Hej! Kuben måste ligga på mattan när man startar lösningen, men efteråt är detta inget kvar. Den får till och med ligga på golvet så länge kuben är löst.
Kan man döma som 12 åring?
Det går alldeles utmärkt! Det enda som är viktigt är om du har koll på procedurerna, inte åldern 🙂
Hur gammal måste man vara för att döma?
Hej! Det finns ingen åldersgräns, utan det viktigaste är att man har koll på de regler som behövs för att vara domare (exempelvis fråga “är du redo”, lyfta på cover och starta inspektionstid, varna efter 8 och 12 sekunder, se till att allt går rätt till under lösningen, skriva ner tid, signera samt hålla upp kuben för leverans tillbaka till blandningsbordet). Enklast är dock att fråga arrangör eller WCA-delegat på plats på tävlingen om det går bra 🙂
Jag viste det mesta men tack ändå!
Måste man anmäla sig som en domare eller hur gör man
Nej, det gäller bara att gå och sätta sig vid en tävlingsstation i början av en runda. Ofta ropas det upp i högtalarna när domare behövs.