Hur man löser shape mods

En shape mod, på svenska “form modifikation”, är precis vad namnet tyder på. Man har tagit en kub och sedan modifierat formen på den för att skapa ett nytt pussel. I den här guiden tar vi en titt på 3×3 shape mods, vilket betyder 3×3 kuber som man ändrat formen på. Men principerna du lär dig i den här videon kan du använda om du t.ex ska lösa en 4×4 shape mod och större, eller till och med andra shape mods som till exempel Skewb shape mods. Shape mods är ofta riktigt roliga pussel! Längst ner på sidan kan du få inspiration på lite olika shape mods.

Olika shape mods

Exempel 3×3 shape mods: Mirror blocks, Ghost cube, Yileng (Fisher) cube, Windmill cube, Mastermorphix, Cylinder cube, Phoenix cube, Crazy fisher och Axis cube.
Exempel på 2×2 shape mods: 2×2 Mirror cube, Panda, 2×2 Pyramorphix och 2×2 Mastermorphix.
Exempel på 4×4+ shape mods: 4×4-8×8 Mastermorphix, 4×4 och 5×5 Ghost cube, 4×4 och 5×5 Mirror cube.
Exempel på övriga shape mods: Twisty Skewb, Penrose Pyraminx, Floppy Ghost cube (3x3x1), Mirror Pyraminx, Container cube, Phoenix Megaminx och Axis Skewb.

Alla kuber nämnda finner du i vår shop. Shape mods ändrar oftast form när man blandar om dem, vilket betyder att de flesta hamnar i kategorin Shape shifters.

6 kommentarer på “Hur man löser Shape Mods

  1. Daniel Jakobsson skrev:

    Hej! Skulle ni kunna lägga upp en guide hur man steg för steg löser en 2×2 mirror kub? Jag lyckas inte riktigt. Jag löser halva rättså lätt men sedan fastnar jag.

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Vi har väldigt många videos planerade med lite tid över att filma den, så denna video är nog tyvärr inte så prioriterad eftersom det är en rätt nischad gren. Jag får nog tipsa om att kolla runt lite på YouTube efter andra videor om detta, så lyckas du förhoppningsvis hitta en lösning tillslut.

  2. Daniel Jakobsson skrev:

    Hej! Jag har nu under en tid försökt lösa en 2×2 mirror kub men får inte till det. En sida löser jag efter lite mek men får inte till den andra. Enligt de tutorials jag tittar på ska ju algoritmen RUR’URU2R’ lägga ner blocken på samma höjd men hur jag än försöker och jag gör algoritmen många gånger så fungerar det inte. Vad gör jag för fel?

    • Daniel Wallin skrev:

      Det är tyvärr väldigt svårt att sia i på distans kring vad som blir fel här. Den algoritm som du beskriver används ju ofta för att orientera hörnbitarna i det sista lagret, så håller du hörnen rätt så borde du (eventuellt efter ett par användningar) lyckas få till det med den algen. Kan tyvärr inte ge så mycket mer tips annat än att försöka se hur 2×2 mirror blockens mönster på hörnen kan matcha hur det övre lagrets klistermärken på en vanlig 2×2 brukar se ut när du ska göra en Sune, och ta vidare det till din mirror blocks.

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *