2 Look OLL Algoritmer

Detta är en del av CFOP-metoden för att lösa en 3×3 kub på så snabb tid som möjligt. Tryck här för att läsa om metoden. För att använda dig av denna guide behöver du kunna notationer för speedcubing.

Första steget - Korset

I den här delen är målet att få alla gula bitar att peka uppåt – de andra färgerna spelar ingen roll. Eftersom det är 2 look gör vi det i två steg. Det första steget är att fixa korset på det översta lagret. När du har något av fallen nedan utför du den tillhörande algoritmen.

(F R U) (R’ U’ F’)
(Fw R U) (R’ U’ Fw’)
(F R U) (R’ U’ F’) –
(Fw R U) (R’ U’ Fw’)

Om du har gjort det här steget rätt ska de gula bitarna se ut så här:

Nu är du redo för nästa steg.

Andra steget - Hörnbitarna

När du har gjort det första steget ska du vara klar med korset. Nu är det dags att få hörnbitarna på rätt plats. Identifiera vilket av fallen nedan du har, och utför sedan tillhörande algoritm. Kom ihåg att du även måste tänka på de gula bitar som inte pekar uppåt. Dessa bitar ser du med hjälp av en smal gul markering ute i kanten. När du har utfört rätt algoritm ska alla gula bitar peka uppåt.

(R2 D’) (R U2) (R’ D R U2 R)
(Rw U R’) (U’ Rw’ F R F’)
x (U R’ U’ L) (U R U’ Rw’)
(R U R’ U) (R U2 R’)
(R U2 R’) (U’ R U’ R’)
(R U2′) (R2′ U’)
(R2 U’) (R2′ U2′ R)
(F) (R U R’ U’)3 (F’)

Nu kan du lösa OLL på 2 algoritmer. Vill du lära dig alla 57 OLLs för att kunna göra det på 1 algoritm? Klicka här.

Finns det något du inte förstår, eller har du förslag på bättre algoritmer? Skriv en kommentar!

94 kommentarer på “2 Look OLL Algoritmer

  1. Melker skrev:

    Hej! Finns det något bra sätt att snabbt veta ifall man ska utföra (R U R’ U) (R U2 R’) eller (R U2 R’) (U’ R U’ R’)? Det gäller alltså det fjärde och femte fallet när hörnbitarna ska lösas.

  2. Totte skrev:

    Om man har svårt att lära sig den första algoritmen så kan man istället göra:
    (U’ F) (R U R’ U’) 2 (F) (U)2 (F R U R’ U’ F’)
    Ser krånglig ut men är mycket enklare enligt mig.

    • Adam skrev:

      Hej!
      Med risk för att jag tänker fel här men ska inte D vara medurs och D’ moturs? För i så fall behöver de byta plats i algoritmen.
      Eller det är tvärtom? D’ är medurs och D moturs?

    • Adam skrev:

      Aah nevermind! Såg nu att D är moturs och D’ är medurs, så precis som du skriver är algoritmen rätt. ^. ^

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej Adam!
      Det stämmer att D är medurs och D’ är moturs. Men algoritmen är fortfarande korrekt. Undersidan kan kännas lite förvirrande eftersom det blir tvärt emot U-lagret. För att förstå hur D-lagret fungerar – tänk dig att du har lagret rakt emot dig (alltså tippa kuben framåt).

  3. Marqsande skrev:

    Hej! Av någon anledning så fungerar aldrig den första algoritmen för mig (R2 D’) (R U2) (R’ D R U2 R).
    Är det något fel i den eller gör jag fel?

  4. Doom skrev:

    Hej! Varför skrivs inte den näst sista algoritmen såhär: (R U2) (R2 U’)2 (R2 U2 R)

    För visst är (R2′ U’) (R2 U’) = (R2 U’)2 ?
    Eller tänker jag fel?

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej! Bra fråga.

      Det stämmer att (R2′ U’) (R2 U’) gör samma sak som (R2 U’)2 på kuben. Men det finns faktiskt en poäng med att skriva T.ex R2′ istället för R2 i en algoritm. Anledningen till att man gör det är för att det går snabbare att utföra algoritmen på det viset. (R2′ U’) (R2 U’) kan du göra utan att släppa greppet med högerhanden, men om du gör (R2 U’) (R2 U’) så måste du ta om greppet när du gör R2 igen.

      Hoppas att det besvarar din fråga!

    • Chrisalex skrev:

      Jag tror man testade och testade jag har t.e.x kommit på RUR’U’ L’U’LU URU’R’ U’L’UL och spegelvända varianten istället för U-prem a och b

  5. Teodor skrev:

    Det spelar väl egentligen ingen roll om man gör t.ex r2′ eller r2 för färgerna kommer ju ändå till samma plats

  6. måns ängquist wittrock skrev:

    jag vet en algoritm till den sista situationen som jag personligen tycker går snabbare än f (RUR´U´) 3 F. Den är
    (R U2 R´ U´) (R U R´ U´) (R U´ R´). Har testat båda och denna går snabbare för mig.

  7. Oskar skrev:

    När jag gör algoritmen x (U R’ U’ L) (U R U’ Rw’) får jag alltid en vit och en gul som byter sida. vad beror detta på?

    • Viktor Strindell skrev:

      Jag brukar titta på kuben och se vad som händer och memorera det, istället för att memorera bokstäverna. Det tycker jag är mycket lättare. Ett annat tips är att dela upp dem i olika delar.

  8. Daniel Broback skrev:

    I andra steget, hur ska man hålla kuben? Alltså ska man hålla ”ovansidan” (den gula) mot sig eller någon annan?

  9. Daniel skrev:

    Fjärde alt. Algoritmen (R U R’ U) (U’ R U’ R’) kommer bara tillbaka till samma som jag började med?
    Blir inte U’ i början på sist parentesen tillbaka bara av U i slitet på första parentesen?

  10. Daniel skrev:

    Den översta algoritmen, efter korset.. Får den inte att funka hur jag än vrider och vänder.. jag har den gula sidan uppåt och de gula bort från mig. Sen kör jag: r, r,d’, r uu, r’, d, r, u, u r

    Vad gör jag för fel??

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej! Algoritmen är korrekt så du måste utföra den fel på något sätt. Kanske blandar du ihop D och D’. När det gäller D så blir det motsatt håll om du jämför med U.

    • Viktor skrev:

      Det är lite svårt att säga. Vi har ganska mycket som vi behöver prioritera före det. Men jag skriver upp det på listan!

    • Eil skrev:

      På tredje exemplet visat (när du har gjort korset) så skulle jag rekommendera algoritmen för det andra exemplet baklänges. Alltså F R’ F’ r U R U’ r’. Då slipper du rotationen.

  11. Linus skrev:

    Har algoritmerna i denna guide några namn? Finner det lättare att minnas vilken algoritm som hör till var situation om den har ett namn. /Linus

    • Viktor skrev:

      Hej Linus! Tyvärr har OLL-algoritmerna inte officiella namn på samma sätt som PLL har. Känns det lättare för dig så kan du ju alltid komma på egna namn till dem.

  12. Knight skrev:

    Om siffran står efter ex R2 så ska den utföras 2ggr. Tänker på matte där siffran är före, det står 2R istället och 2(RU) vid parantes. Blev lite fundersam först 🙂

  13. Hanna skrev:

    Bilderna här uppe, ska jag börja på den som ser ut som min kub gör eller ska jag jobba uppifrån och ner och göra alla drag?

    • Viktor skrev:

      Börja med att göra korset. Efter det gör du den som ser ut precis som din kub. Då kommer hela det översta lagret att vara samma färg.

  14. Helmer skrev:

    Hej! Har jag kommit rätt om jag är här och vill lära mig lösa kuben snabbare än 8 stegs lösningen? Vill bara säga också att jag älskar verkligen cuboss

  15. Frida skrev:

    Tack för en grym sida! Min kub har inga klistermärken utan färgad plast. Hur skall jag då kunna skilja på de olika hörnbitarna?

    • Viktor skrev:

      Kul att du tycker om sidan, tack! Istället för att kolla på färgen på klistermärkena så kollar du bara på färgen på biten istället. Den enda skillnaden på utseendet är att den svarta ”ramen” på varje bit försvinner och biten blir helfärgad på en stickerless kub.

  16. isa skrev:

    varför finns det flera algoritmer med samma mönster av de gula fast vända åt olika hål hur vet jag vilken jag ska använda?

  17. isa skrev:

    jag jobbar på nybörjar metoden och gör den på en minut är det värt att börja med den här eller ska jag hålla mig till den jag har???

    • Viktor skrev:

      Innan du lär dig detta så tycker jag att du borde satsa på att lära dig att göra korset snabbare och lära dig F2l. Bästa sättet att lära dig det är nog via Youtube-guider. När du kan göra korset och F2l ganska bra kan du lära dig OLL och PLL.

  18. ahellqui skrev:

    Om du gör L’ vrider du bara vänstra lagret uppåt men om du gör Rw så tar du med dig det mittersta lagret samtidigt som du gör ett vanligt R

    • Viktor skrev:

      Ja, det blir ingen skillnad om du gör R2′ eller R2 om du bara vill lösa kuben. Men om du vill utföra algoritmen riktigt snabbt spelar det faktiskt roll. Det handlar om fingertricks. (R U2′) (R2′ U’) (R2 U’) (R2′ U2′ R) kan du göra utan att släppa höger hand någon gång. Om du skulle göra (R U2) (R2 U’) (R2 U’) (R2 U2 R) måste du släppa taget och ta ett nytt grepp 4 gånger. Det är en minimal skillnad, men det är relevant om man är riktigt snabb.

    • Tom skrev:

      Vad betyder 2 jah förstår inte och snälla gör en video det blir mycket lättare att förstå

    • Viktor skrev:

      Tippa kuben bort från dig. Alltså vrid inte på något lager utan vänd bara kuben så att den sidan som pekade uppåt nu pekar bakåt.

  19. Tove skrev:

    Har kunnat lösa en kub i ett par år men vill nu lära mig att göra det snabbare. Hur vet man när man ska vrida åt höger och vänster? Har det något med ’ att göra?

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *