Hur man blir snabbare på 3x3

Det finns många olika guider och metoder för att lösa 3×3 snabbare och ibland kan det kännas överväldigande och det blir svårt att välja vad man ska lära sig härnäst. På den här sidan finner du en överblick över hur du blir snabbare. Guiden kommer att ta dig igenom vilken ordning du ska lära dig olika metoder och algoritmer. Allt ifrån 5 minuter ner till lösningar på 10 sekunder.

3x3-nybörjarmetod

Nybörjar- metoden

Arrow-right
3x3-brain

Memorera algoritmer

Arrow-right
3x3-shortcuts

Genvägar

Arrow-right
3x3-fingertricks

Fingertricks

Arrow-right
stopwatch_60
f2l

F2L

Arrow-right
3x3-2-look-oll

2 Look OLL

Arrow-right
3x3-2-look-pll

2 Look PLL

Arrow-right
3x3-avancerat-kors

Avancerat kors

Arrow-right
stopwatch_40
3x3-avancerad-f2l

Avancerad F2L

Arrow-right
3x3-pll

PLL

Arrow-right
3x3-brain-2

Look ahead

Arrow-right
3x3-oll

OLL

Arrow-right
stopwatch_20
3x3-vhls

VHLS

3x3-winter-variation

Winter variation

3x3-COLL

COLL

3x3-x-cross

X-Cross

3x3-vls

VLS

3x3-zbll

ZBLL

Nybörjarmetoden (1 minut)

Du kan faktiskt komma ner till 60 sekunder med hjälp av nybörjarmetoden, men det räcker inte att bara lösa kuben om och om igen.

Del 1

3x3-brain

Lär dig alla algoritmer utantill, du ska inte behöva använda dig av fusklappar!

Till vår guide

Del 2

3x3-shortcuts

Lär dig genvägar för nybörjarmetoden. Med nybörjarguiden som vi lär ut här på Cuboss kan lösningar ibland ta upp till 200 drag. Med hjälp av lite smarta trick kan man med samma metod dra bort cirka 50 drag (ca 25% av det totala antalet drag). Detta betyder att du kan lösa kuben 25% snabbare utan att faktiskt vrida snabbare på kuben. Alltså kan dessa genvägar dra ner din tid från ca 4 minuter till ca 3 minuter eller om du ligger på 2 minuter så kan du komma ner i ca 1 min och 30 sekunder.

Del 3

3x3-fingertricks

Lär dig fingertricks! Det gäller inte bara att få ner antalet drag. Du behöver också kunna vrida snabbt på kuben. Att vrida hela handleden för att vrida på ett lager fungerar bra till en början, men om du vill vrida snabbt så behöver du lära dig att använda fingrarna. Även för mig som skriver den här guiden så kan jag minnas att det kändes superkrångligt och onaturligt att använda fingertrick, men idag kan jag utföra 14 drag per sekund med hjälp av dem. Självklart är 14 drag per sekund inte ditt första mål. Notera att du bara behöver kunna vrida cirka 3 drag per sekund för att kunna lösa nybörjarmetoden på 1 minut om du använder dig av genvägar.

Till vår guide

CFOP - Del 1 (40 sekunder)

CFOP är den populäraste metoden för speedcubing när det gäller 3×3. Det är också metoden som använts för att slå nästan alla världsrekord från 1980-talet till 2020-talet. Även om du skulle vara intresserad av någon annan metod så är CFOP en mycket användbar grund för dig som vill bli snabb på 3×3 och därför kommer vi att fokusera på CFOP i den här guiden. Mer om CFOP och vad det står för kan du läsa här.

 

F2L

f2l

F2L står för First Two Layers. Det här handlar om att göra de första två lagren på samma gång. Det här sparar en otroligt massa drag i jämförelse med nybörjarmetoden där man först lägger ner hörnbitar i ett steg och sedan lägger ner kantbitar i ett andra steg. Vi rekommenderar att du lär dig F2L från en video
så att du förstår metoden istället för att bara lära dig algoritmer för det här steget.

Till vår guide

2 Look OLL

3x3-2-look-oll

OLL står för Orientation Of Last layer. Alltså att orientera alla bitarna på det översta lagret så att toppen blir en och samma färg. Med 2 Look OLL så menas det att man löser OLL i två steg. I steg 1 löser du kantbitarna (korset) med en algoritm. I steg 2 orienterar du hörnen på en algoritm.

Till vår guide

2 Look PLL

3x3-2-look-pll

PLL står för Permutation Of Last layer. PLL handlar om att byta plats på att bitarna på det översta lagret så att de hamnar i korrekt position. Med 2 Look PLL menas det att man löser PLL i två steg. Steg 1 är att du löser hörnbitarna och steg 2 är att du löser kantbitarna. När du utfört dina 2 PLL algoritmer kommer kuben att vara helt löst.

Till vår guide

Avancerat kors

3x3-avancerat-kors

Som en nybörjare kan du redan lösa korset, men nybörjarmetoden är inte särskilt effektiv. Med hjälp av lite smarta tricks kan du lösa korset på mycket färre drag och därmed spara tid. Oavsett hur din kub är blandad så kan du alltid lösa korset på 8 drag eller färre!

Innan du går vidare till avancerat kors så bör du redan kunna lösa kuben med hjälp av F2L, 2 Look OLL och 2 Look PLL. I vilken ordning du lär dig 2 Look OLL, 2 Look PLL eller F2L spelar ingen roll. Anledningen är följande: 2 Look OLL och 2 Look PLL måste användas tillsammans för att metoden ska kunna fungera, du kan alltså inte bara lära dig en av dem. När det gäller F2L så kommer det att spara dig ungefär lika mycket tid som 2 Look OLL och 2 Look PLL kommer att spara dig. När det gäller korset så kommer det att spara dig mindre tid än vad de ovanstående metoderna kommer att göra, därför rekommenderar vi att du lär dig det sist.

Till vår guide

När ska jag gå vidare?

stopwatch_40

Nu kan du lösa kuben med hjälp av en grundläggande version av CFOP. (Cross, F2L, OLL och PLL). Det är en mycket bra början. Du behöver faktiskt inte komma ner i en specifik tid innan du kan gå vidare, det viktigaste är att du är säker på metoden. Du slösar ingen tid på att bli riktigt snabb på alla dessa delar eftersom vi kommer att bygga vidare på dessa steg i framtida metoder. Men som en riktlinje kan vi säga 40-60 sekunder.

CFOP - Del 2 (20 sekunder)

I den här delen ska vi bygga vidare på CFOP-metoden. Du ska redan kunna lösa kuben med hjälp av:

  • Cross – Avancerat kors
  • F2L – First two layers
  • 4LLL – 2 Look OLL & 2 Look PLL. (4LLL står för 4 Look Last Layer och betyder att du gör det i 4 steg)

Avancerad F2L

3x3-avancerad-f2l

F2L är troligtvis den delen där du kan spara mest tid vid det här laget. Det går trots allt att utföra F2L på bara några sekunder. Det här är inte en ny metod, så hur ska man lära sig avancerad F2L? Några tips: Kolla på en avancerad F2L-video på Youtube. Kolla på exempellösningar från snabba speedcubers. Lös din kub sakta och kolla vilka fall som tar dig lång tid och byt ut sättet du löser dem.

Till vår guide

PLL

3x3-pll

Nu är det dags att lära dig alla PLL algoritmer. När du lärt dig alla 21 PLL algoritmer så kan du alltid utföra PLL på en algoritm, istället för två stycken, som man gör när man använder sig av 2 Look PLL. Det är smartare att lära sig alla PLL-algoritmer före man lär sig alla OLL-algoritmer. Detta på grund av att PLL kommer att spara mer tid i dina lösningar och dessutom är det mycket färre algoritmer.

Till vår guide

När ska jag gå vidare?

Precis som i tidigare steg så bygger vi vidare på samma metod och du kan egentligen gå vidare precis när du vill. Men som en riklinje kan du sikta på något i den här stilen:

3x3-avancerat-kors

3 s.

Arrow-right

0,5 s.

f2l-completed

10 s.

Arrow-right

0,5 s.

3x3-2-look-oll

1,5 s.

Arrow-right

0,5 s.

3x3-oll

2 s.

Arrow-right

0,5 s.

3x3-solved

2,5 s.

=
stopwatch_21-1

21 s.

CFOP - Del 3 (15 sekunder)

Nu börjar det bli svårare att få ner tiden. Gränsen vid 20 sekunder har många svårt att ta sig över, så bli inte orolig om du fastnar ett tag. Kämpa på och till slut kommer du vidare neråt i tiderna!

Look ahead

3x3-brain-2

Look ahead är en av de viktigaste aspekterna nu när vi kommer ner i de lägre tiderna. Look ahead handlar om att titta på nästa steg medan du utför ditt nuvarande steg. Grundläggande look ahead innebär att du letar efter ditt nästa F2L-par samtidigt som du utför ett annat F2l-par. Det handlar också om att räkna ut hela korset under inspektionstiden (15 sekunder). Mer avancerad Look ahead kan vara att räkna ut ditt första F2L-par under inspektionen (ja, räkna ut hela korset och 1 F2L-par under inspektionen!). Det kan också handla om att räkna ut vilken PLL du kommer att få efter att du utfört din OLL (överkurs om du inte redan är riktigt snabb!).

OLL

3x3-oll

Du kanske är förvånad över all OLL kommer så här långt ner. Varför? OLL är en klar och tydlig del i CFOP-metoden och det kan kännas skönt att känna att man kan hela metoden. Men OLL är inte mycket snabbare än 2 Look OLL och tar lång tid att lära sig. Med bra fingertrick är det inga problem att göra korset på det översta lagret på 1 sekund. När du lär dig OLL så tar du bort det steget. Med andra ord sparar du 1 sekund. Ligger du på 17 sekunder så är 1 sekund en klar förbättring. Men ligger du på 25 sekunder så är det mycket lättare att spara 1 sekund genom att t.ex förbättra sin F2L. OLL innebär 57 olika algoritmer, om du lär dig 1 algoritm per dag så tar det två månader att lära dig hela OLL. Dessa två månader kan helt enkelt användas mer effektivt genom att öva på t.ex F2L om du löser långsammare.

Obs! Notera att du inte förlorar någon tid på att lära dig OLL, så om du ändå tänker lära dig alla OLL-algoritmer i framtiden och tycker att det är kul att lära dig algoritmer så skadar det inte att kunna dem tidigt. Men vill du få ner din tid så snabbt som möjligt bör du vänta med OLL.

Till vår guide

Övrigt

När du kan hela CFOP-metoden, fingertricks och look ahead så betyder det inte att det stannar här. Du kan alltid förbättra de olika delarna på olika sätt. Här kommer några tips!

  • Färgneutralitet. Att vara färgneutral innebär att du kan börja med vilken färg som helst. Eftersom kuben har sex färger är chansen bara 17 % (1/6) att vit färg har det bästa startläget. Så om du alltid börjar med vit betyder det att du väljer att börja med en färg som inte är optimal i 83 % (5/6) av dina lösningar!
  • Om du inte använder Keyhole som en del av F2L så missar du något, kolla upp Keyhole och hur du kan använda det!
  • Byt ut gamla algoritmer som går långsamt för dig att utföra. Det finns många olika sätt du kan lösa en OLL eller PLL. Den algoritm som du lärde dig från början kanske inte är optimal för just dig. Ett tips är att ta tid på hur lång tid dina algoritmer tar att utföra och att byta ut de som går långsamt. (t.ex går det att lösa vaje PLL-algoritm på under en sekund!)
  • Lär dig att se vilken PLL-algoritm du har utan att behöva titta runt på kuben. Det är möjligt att veta vilken PLL man har när man bara ser två sidor!
  • AUF – Står för after you finish. Du kan använda look ahead för att räkna ut vilket drag du behöver göra efter din PLL. Med träning kan du lägga in det här draget som om det vore en del av din PLL och du slipper därmed en paus!
  • Lär dig PLL från olika vinklar. I vissa fall kan det vara smart att lära sig två olika PLL-algoritmer för samma fall, fast från olika vinklar. Detta kan spara dig U-drag och variationer kan ibland gå riktigt snabbt att lära sig.
  • Se över dina fingertrick. Dina kan vara gamla och utdaterade!

Tillägg till CFOP

CFOP tar inte slut vid Cross, F2L, OLL och PLL. Det är bara grunden. Det finns många olika tillägg som du kan utnyttja i dina lösningar. Nedan kommer en lista på olika metoder som kan vara värda en titt!

VHLS

3x3-vhls

Vandenbergh-Harris Last Slot handlar om att lägga ner det sista F2L-paret samtidigt som du gör korset på det översta lagret. Detta kan vara användbart för att ge dig en bra OLL. Om du inte lärt dig alla OLL-algoritmer än så innebär det här att du garanterat får ett 2 Look fall och kan lösa det på en algoritm.

Winter variation

3x3-winter-variation

Winter variation kan du använda när du ska lägga ner det sista F2L-paret och du ser att dina kantbitar på det översta lagret är orienterade. Då kan du lägga ner F2L-paret samtidigt som du löser hörnen. Därmed får du garanterat en OLL skip!

COLL

3x3-COLL

COLL står för corners of last layer och är kanske det vanligaste att gå vidare till när man har lärt sig CFOP. COLL använder man när man kommer till det sista lagret och ser att man har ett 2 Look fall, alltså att korset redan är löst. Istället för att göra sin vanliga OLL-algoritm så gör man en COLL algoritm som löser hörnen samtidigt som det löser OLL. Det betyder att efter din COLL behöver du bara lösa kantbitarna, vilket innebär snabba algoritmer som U-perm och du kan aldrig få t.ex G-perm. Det är också drygt 8 % chans (1/12) att du får PLL skip!

X-Cross

3x3-x-cross

X-Cross handlar om att lösa det första F2L-paret samtidigt som du gör korset. Många av världens snabbaste speedcubers gör X-Cross, men det är inte en metod som används för varje lösning då X-Cross ibland blir för krångligt att lösa på ett smidigt sätt. Ett alternativ är att bara räkna ut vilket som ska bli ditt första F2L-par och var bitarna hamnar.

VLS

3x3-vls

VLS står för Valk last slot och innebär att man lägger ner det sista F2L-paret på ett sätt som löser OLL samtidigt. Skillnaden på VLS jämfört med Winter variation är att du kan använda VLS oavsett hur dina kantbitar är orienterade, medan de måste ligga rätt för Winter variation.

ZBLL – Överkurs!

3x3-zbll

ZBLL står för Zborowski-Bruchem Last Layer. ZBLL handar om att lösa hela det sista lagret på bara en algoritm. Det må låta bra i teorin, men tyvärr är det svårt att genomföra i praktitken. Det finns 493 ZBLL-algoritmer vilket gör det till ett otroligt ambitiöst projekt att lära sig. Idag finns det bara några få personer i hela världen som kan hela metoden. En till nackdel är att det är mycket svårt att känna igen vilket av dessa 493 fall man har på grund av att man nu måste leta efter både hörnens orientering och positionen av alla bitar. ZBLL fungerar bara när korset redan är löst. Därför rekommenderas också att man gör någon form av EO (edge orientation) när man lägger ner det sista F2L paret. 

Vilka metder är bäst/vilka ska jag lära mig?

Med ovanstående är det ganska fritt. Beroende på vem du frågar kommer du nog få olika svar. Läs igenom vad de olika metoderna innebär och hur många algoritmer det är/hur svårt det är att lära sig. Därefter kan du avgöra vad du själv tycker skulle passa dig. Det är ganska vanligt att man inte lär sig alla algoritmer i en av metoderna innan man går vidare, utan att man hittar några som är snabba/effektiva och bara lär sig dem. Till exempel, om du bara lär dig 10 COLL-algoritmer så kan du fortfarande använda vanlig OLL i de flesta fall, men när en COLL du har lärt dig uppstår så använder du dig av COLL. Notera också att du kan bli riktigt snabb (under 10 sekunder) utan att lära dig dessa tillägg. Men de kan vara en hjälp på vägen.

När vi i en intervju 2016 frågade svenska mästaren Daniel Wallin vad han använde för metoder så fick vi svaret att han använde en blandning, där bland annat COLL och en del av Winter variation ingick. Daniel hade då det svenska snitt-rekordet på 8.89 sekunder och singeltid på 6.45 sekunder.

Var hittar jag guider?

Vi har en mängd guider här på Cuboss, bland annat för F2L, OLL och PLL. Klicka här för att se en överblick över alla våra guider. Vi rekommenderar också Youtube som en bra källa. Det finns en mängd kanaler som lägger upp alla möjliga olika guider och det brukar vara hjälpsamt att få se kuben visuellt samtidigt som någon förklarar.

Lycka till!

6 tankar om “Hur man blir snabbare på 3×3

  1. Julius Aledal skrev:

    Hej!
    Riktigt bra guider för att komma igång! Saknar dock lite guide för steg 2 i nybörjarmetoden – ”Genvägar”.
    Finns det på ngt kring detta på Cuboss eller tips på extern guide som täcker detta steg?

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *