Smörjningtjänster
Köpguide
Proffsen tipsar
Rankning av kuber
Quiz - rätt kub för dig
Kontakt
OLL Algoritmer
Här finner du alla 57 OLL algoritmer. OLL står för orientation of last layer och handlar om att orientera bitarna på det sista lagret så att de sitter åt rätt håll – alltså att hela toppen blir samma färg. OLL är en del av CFOP metoden, klicka här för att lära dig mer om den. Innan du ger dig på alla 57 OLL algoritmer så rekommenderar vi att du lär dig 2 Look OLL, som innebär samma sak, fast man gör det i två steg. Fördelen med 2 Look OLL är att du bara behöver lära dig 11 algoritmer. Alla 11 algoritmer i 2 Look OLL ingår i hela OLL, så du slösar ingen tid på att lära dig 2 Look OLL först.
Algoritmerna är skrivna i standard WCA-notationer. Här kan du lära dig alla notationer för 3×3.
När korset redan är klart
Om du redan kan 2 look OLL så känner du igen dessa! Då kan du bara hoppa över det här stycket och gå vidare till nästa.
R2 U’ R2′) U2′ R
När hörnen redan är klara
Dessa är ganska lätta att känna igen eftersom hörnen i samband med centern som redan är klar gör att det nästan bildar ett helt lager – förutom några hål.
Jag använder vänster lillfinger för M-draget. Det kan kännas konstigt i början, men algoritmen kan utföras extremt snabbt med hjälp av det. Gör du algoritmen 3 gånger i rad så kommer kuben att gå tillbaka till originalpositionen – vilket gör den lätt att träna.
Det här är #28 fast baklänges. Om du har en löst kub och sedan gör alg #28 så kommer detta fall att uppstå och vice versa. Det tycker jag är det smidigaste sättet att träna dessa två algoritmer på.
Det här är i princip #28 med några extra drag. I början gör du hela #28, fast med M2 istället för M. Sedan avslutar du med U’ M’.
T – Formen
Chansen att du kan dessa två utan att veta om det är riktigt stor. Den ena lär man sig ofta i nybörarmetoden och den andra lär man sig i PLL.
W – Formen
Dessa två kan du känna igen som formen av ett W eller en pilbåge. Algoritmerna här är spegelvända, så du behöver i princip bara lära dig en.
Den här lärde jag mig genom att titta på F2L paret. I del ett tar du upp paret och lägger det åt sidan. I del två tar du tillbaka paret till korrekt position. I del tre lägger du ner den med en vanlig sledgehammer.
P – Formen
Den här formen kan kännas igen som formen av ev P, b, 6 eller 9. Hur du än ser på saken så har du ett stort block på ena sidan och andra halvan behöver orienteras.
Det här är exakt samma algoritm som #45, fast man gör Fw istället för F.
Svårt att utföra B? Så här gör jag algoritmen: (R U) x’ (U’ F’) R’ F R U Lw. Det må se ut som en annan algoritm, men det är exakt samma drag, skillnaden är bara att du håller kuben på ett sådant sätt att baksidan, B blir ovansidan, U.
L – Formen
Dessa känner du igen genom att det bara är två kantbitar som är korrekt orienterade, allt annat behöver lösas. Dessa två kantbitar ligger intill varandra och bildar ett L.
Här använder jag vänster pekfinger för det första U-draget. (lägg pekfingret på framsidan av kuben, använd baksidan av fingret (nageln) och styr det övre laget bakåt) Genom att göra det så behöver du aldrig greppa om och den här algoritmen går väldigt fort att utföra.
Det här är #54 fast från baksidan. Om du är duktig med vänsterhanden så kan du göra #54 spegelvänt istället.
Här är det viktigt att du blir bekväm med att göra Rw2 både “uppåt” (Rw2) samt “neråt” (Rw2′). När du bemästrat detta blir det en mycket snabb algoritm att utföra!
Här är det viktigt att du blir bekväm med att göra Rw2 både “uppåt” (Rw2) samt “neråt” (Rw2′). När du bemästrat detta blir det en mycket snabb algoritm att utföra!
Det här är bara #45 med en extra trigger. Otroligt snabb och lätt algoritm.
Block – Formen
Dessa två känner du lätt igen genom det stora 2×2-blocket.
C – Formen
Dessa två känner du igen genom formen av ett C. Båda två algoritmerna går snabbt att utföra och flyter på bra.
Här har jag inte något magiskt trick. Algoritmen har ganska många drag, men har bara R, U, F – drag så den går mycket snabbt att utföra.
Det här är en simpel algoritm. Först har du två drag, sedan en sledgehammer i mitten och till slut lägger du tillbaka de två första dragen.
Blixt – Formen
Känns igen som en blixt, eller ett tetris-block.
Det här är #6 baklänges. Om du gör #6 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #6.
Det här är #5 baklänges. Om du gör #5 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #5.
Det här är bara Sune (#28) med ett M före och ett U M’ i slutet. Notera att du kan göra De första två dragen, M och R, samtidigt.
Det här är #11 spegelvänd. Alternativ algoritm som är mer lättlärd men något långsammare: U (F R U R’ U’ F’) U (F R U R’ U’ F’) – Denna algoritm är bara U’ + #45 U + #45.
Fisk – Formen
Dessa algoritmer kan kännas igen som en fisk. Alla algoritmerna är snabba och flyter på bra.
Den här algoritmen ska du redan kunna eftersom det är smartare att lära sig PLL före OLL. Det här är bara första halvan av Y-perm.
Gör U2 med vänsterhanden i den här algoritmen, så slipper du greppa om kuben.
Första parentesen går lätt att lära sig genom att följa med F2L paret.
Det här är bara en Sune (#27) med en sledgehammer i mitten. Första parentesen är första halvan av Sune, andra parentesen är en sledgehammer och tredje parentesen är andra halvan av Sune.
I – Formen
Dessa algoritmer känns igen som ett stort I eller ett rakt streck helt enkelt.
Det här är bara en variation av #45. Istället för vanliga front-drag i början och slutet så gör du wide drag. Notera att du ska göra triggern två gånger också.
Dw’ kan kännas jobbigt att utföra, men det går att utföra snabbt. Vill du ändå skippa det så kan du göra samma algoritm med en rotation istället. (R U R’ U R) y (U’ R U’ R’ F’)
Algoritmen är visserligen lång, men ganska lätta att lära sig eftersom den är lätt att bryta ner i mindre beståndsdelar (triggers). Om du vill kan du utföra R’ Rw i slutet av algoritmen som M’ istället (exempelvis med vänster ringfinger), så blir den lite snabbare att utföra.
Här finns det en alternativ algoritm som är mycket bra. Den är något längre, men går riktigt snabbt att utföra eftersom man aldrig behöver greppa om. (U) R’ F R (U R U’ R2) F’ R2 U’ R’ U (R U R’)
Stora L – Formen
Dessa fyra algoritmer känner du igen som ett stort L.
Du kan faktiskt välja i slutet hur du vill lägga ner det sista F2L-paret. Istället för (F U’ F) kan du göra y (R U’ R’).
Det här är bara en snabb setup på tre drag, sedan en helt vanlig trigger i mitten och till sist tillbaka med de tre första dragen.
Det här är bara #16 spegelvänt. Om du vill kan du använda högerhanden i slutet och göra (R’ F R) istället för den sista parentesen.
När inga kantbitar är lösta
Alla dessa algoritmer har gemensamt att ingen kanbit är löst.
Det här är exakt samma drag som #3, fast med ett U i mitten istället för U’. Alltså, #44 U #45.
Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.
Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.
Det här är bara #45 följt av #44. Det går också bra att göra ett S istället för F’ Fw. Alltså: F (R U R’ U’) S (R U R’ U’) Fw’
Det här är egentligen bara en liten setup följt av två sledgehammers. Alltså (R U2 R) (sledgehammer) U2′ (sledgehammer).
Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. I första parentesen tas ett par upp och flyttas undan. Sedan kommer en vanlig sledgehammer. Därefter läggs paret ner med en vanlig sledgehammer.
De knasiga formerna
Den här formen kan vara lite svår att känna igen till en början. Du skulle kunna se det som en liten blixt/tetrisblock och en prick i ena hörnet eller så är det helt enkelt den mest blandade OLL:en.
Den här algoritmen är ganska lång, men är oerhört lätt att lära sig: det är bara en Sune (från 2 look OLL) följt av OLL #45!
Man kan säga att den här bara är #41, fast lite spegelvänd. Du börjar med en Sune bakifrån, för att sedan avsluta med OLL #45.
Mitt tips här är att du gör det första U-draget med vänster hand. Då slipper du greppa om och därmed kommer algoritmen att flyta på mycket bättre.
Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. Det börjar med att man tar ut paret och lägger det i position på ovansidan. I parentes två bryter man upp paret. I parentes tre flyttas paret om till en annan position. Från detta är det bara att lösa F2L-paret igen.
Z – Formen
Dessa kan kännas igen som ett Z eller som en större blixt. De här två algoritmerna är spegelvända, så egentligen behöver du bara lära dig en algoritm.
Ok tack
Hej vilken är den bästa metoden för speedcubing.
Hej! De allra flesta skulle säga CFOP, alltså kors, F2L, OLL och PLL. De flesta nybörjarmetoder är en förenklad variant av CFOP, vilket gör det enklare att gå vidare till full CFOP i framtiden. När du väl är duktig på kors och F2L samt kan alla algoritmer för OLL och PLL kan du lära dig fler avancerade metoder som bygger vidare på det om du så vill 🙂
Har ni några tips på hur man ska memorera alla algoritmer?…..
Hej! Absolut, här kan du se våra tips: https://cuboss.se/memorera-algoritmer/ 🙂
Hej, skulle ni kunna göra så att man kan markera de olls som man redan kan. Då får man en bättre överblick av vad man inte kan.
Hej! Det är inte omöjligt, men vi har andra projekt just nu som behöver ta prioritet. Så jag hade inte suttit och väntat på det.
Mvh Viktor
hej jag ska på kubtävling 6-7 april jag kan ca 50% av oll tycker ni att jag ska lära mig hela oll eller ska jag bara försöka att få bettre lookahead (jag snittar på ca 18 sekunder)
Hej! Med endast ett par veckor kvar till tävlingen så är det ändå inte säkert att du faktiskt hinner lära dig resterande OLLs helt ändå, så i min värld så är det ett bra läge att fokusera lite på lookahead och F2L istället. Det är egentligen alltid det viktigaste steget ändå, så det passar bra att utveckla det lite grann, för att sedan gå tillbaka till OLL-resan efter tävlingen.
jag har en fråga vad är mini guliford challenge
Det är 2×2, 3×3, 4×4, 5×5, Clock, Megaminx, Pyraminx, Skewb och Square-1 om jag minns rätt 🙂
Hej cuboss, har ni tips på memoreringen i blind lösningar.
Hej! Vi har tyvärr ingen egen sådan guide (än), men lyckligtvis så finns det mycket resurser att ta till hjälp på exempelvis YouTube. Här är en svensk guide, men om du behärskar engelska så skulle jag verkligen rekommendera denna guide istället. Denna guide fokuserar mer på själva memoreringen, och är väldigt användbar.
Hej jag är en kuber som vill lära mig blindfolded med en 3×3.
Jag kan konsertställe med alla algs men memorera blir svårt. Jag kan lösa hörnen men det blir svårt att memorera kanterna också.
Jag använder old pockman.
Ha en bra dag
Tjena cuboss, hoppas kontoret har haft en trevlig dag..!
Jag är en kubare som siltar emot att snitta runt 12-13 och för tillfället snittar jag 15.50 ungefär.
Vet ni några snabba sätt som jag kan kapa 2.5 sekunder på så får ni gärna dela mad er av de.
De metoder jag använder är
Full F2L.
Ett ok kryss.
Nästan full oll och pll(Jag kan inte alla G perm och jag har 11 oll att lära mig)
Vissa Winter variation och vissa coll.
Tycker ni att jag ska köpa en smart cube för att få detalgerad info om mina lösnaingar.
Ha en bra dag och jag blir glad för svar
Hej Sevo,
Kul att höra om ditt tränande!
Skulle säga att det viktigaste i detta steget är att arbeta på sin look ahead. Egentligen hela vägen tills du kanske en dag snittar under sju sekunder så är detta det viktigaste att fokusera på. Det finns många bra guider om det på Youtube, så jag skulle rekommendera att kolla igenom ett par av dem för att få inspiration. Sen är det förstås viktigt att även lära sig full OLL och PLL, men det jobbar du ju redan på.
En smart cube är onekligen ett kul sätt att träna, kanske tävla online och ibland lära sig mer och förbättra sina lösningar genom de olika smarta verktygen, men jag skulle absolut inte säga att det är nödvändigt för att utvecklas snabbare. Viktigare är att hela tiden försöka analysera vad det är i sina lösningar som är bra samt vad som är mindre bra och kan utvecklas, och sedan fokusera hårt på dessa bitar.
Ha det fint!
Hej! Tyvärr kan det dröja ganska länge. Med det menar jag att det kan ta ett par månader.
Det ska stå U, ja! 🙂 Tack.
Fisk – Formen har min kompis en bättre variant på: F R’ F’ R U R U’ R’
Hej! Håller med om att det är en bra alg. De två är jämnsnabba rent tidsmässigt, och personligen använder jag båda dessa algs (lite beroende på vilken PLL jag sedan kan vänta mig). Anledningen att vi listar den andra är att många redan kan den algen från början genom att kunna Y-perm.
Tack så mycket!
Hej! Jag snittar på 30 sec med kors, F2L, 2L OLL, 2L PLL och vill lära mig OLL eller PLL. Vad tycker ni att jag ska lära mig först?
Hej Sixten!
Skulle definitivt säga PLL. Det är både enklare att lära sig samt kommer ge större utslag rent tidsmässigt på dina lösningar 🙂
Tack så mycket för de här guiden har ändra mitt speedcubing FÖR ALLTID
Tja. Jag började med OLL men sen insåg jag att man skulle börja med att lära sig PLL före OLL Tycker du att jag ska pausa OLL och börja med PLL och sen börja igen på OLL?
Hej! Ja, det tycker jag. Men de OLL-algorimter du redan lärt dig kan du faktiskt använda när de fallen dyker upp, så att du inte glömmer bort dem. Annars gör du bara 2 Look OLL om det är ett fall du inte hunnit lära dig. 🙂
Är #57 fel? Får inte till den.
Nej, den är korrekt. Jag misstänker att du gör fel på M’ draget då. M’ ska vridas uppåt, bort från dig. Som ett R-drag.
Den borde vara rätt, du kanske gör U istället för U’ och vice versa
Tack för en jättebra guide!
Jag ligger stadigt på ca 60-90 sek med F2L, 2L OLL och 2L PLL och har svårt att ta nästa steg. Borde jag lära mig fler algoritmer (full OLL/PLL) eller bara att bli snabbare på det jag redan kan?
Jag tycker att du ska nöta in det du kan nu, du kan halvera dina tider utan att lära dig något nytt Det blir inte slöseri med tid att nöta på F2L och 2L för alla 2L algoritmer ingår i full OLL och full PLL. Men tycker du det är roligt att lära dig nya algoritmer så skadar inte det heller, men det kommer inte att dra ner dina tider lika mycket som om du bara löser nu. Väljer du att lära dig mer så går PLL före OLL.
tack så mycket.
Hej jag menar att den som heter Sune eller Adde Sune är fel. Vet inte riktigt vilken av som är fel men jag tror det är Adde Sune kan du fixa den?
Jag kollade den nu, och den är korrekt. Kanske är det U2′ som spökar? Det är exakt samma sak som U2 (alltså överlagret två gånger i valfri riktning), men förslaget att göra U2′ är egentligen bara ett tips om att göra detta drag just motsols eftersom det går lite snabbare och är lite enklare för fingrarna att göra snabbt.
Den som är fel är en av de som kallas Sune. Jag vet inte vilken som är Adde Sune eller Sune tror det är Adde Sune som är fel.Förlåt om det är otydlig.
Tja! Förstår inte riktigt vad du menar, tror den är rätt?
Tja! Förstår inte riktigt vilken du menar? Tror den är rätt?
Jo! Tack, det är nu fixat.
Om man kopierar hela sidan med alla oll algoritmer följer inte bilderna med. Men kopierar man pll följer bilderna med
Det beror på att OLL-guiden är skriven i HTML-kod. Medan PLL-guiden är faktiska bilder. Om du vill skriva ut sidan så kanske det är bäst att använda print screen och sedan skriva ut det.
tack! jag har lärt mig en hel del av era guider.
vad ska man lära sig efter man lärt sig full oll/pll och avancerad f2l med finger tricks?
Jag snittar på ca 10 – 11 sek.
Hej! Därefter finns det en väldans massa olika metoder och algoritm-set man kan börja lära sig, men tänk på att du inte behöver lära dig alla för att bli snabbare, utan jag rekommenderar att du stegvis lär dig lite nytt, implementerar det i lösningar, och sedan fortsätter lära dig.
För korset så är det bra att börja träna på att planera x-cross (kors + F2L 1) redan i inspektionen. Det är inte alltid praktiskt möjligt, men gör det där det går. Om det inte går att bygga ett X-cross så kan du istället träna på att planera korset + F2L 1 redan i inspektionen, men lösa dessa separat.
För F2L är det viktigaste fortfarande look ahead, så träna gärna extra på det. Vill du lära dig nya saker så kan du bygga på din kunskap med fler och fler lite mer avancerade F2L-tricks, dessa tar egentligen aldrig slut (exempelvis att bygga och sätta in par bakifrån osv).
För det sista lagret tycker jag att du kan lära dig COLL som nästa alg-set. Det är 42 algoritmer som används för att alltid permutera hörnen samtidigt som du gör OLL (förutsatt att de gula kantbitarna redan är orienterade). Dessa lägen kommer inte alltid upp i lösningar, men när de gör det så kommer du spara tid genom att du sedan alltid kan lösa PLL med en U/H/Z-perm. Vill du lära dig ytterligare alg-set kan du även kolla lite på Winter Variation, alltså att orientera alla hörn medans du sätter in ett sista färdigt F2L-par, något som kommer lösa OLL helt förutsatt att alla kanter är orienterade.
Trevligt kubande!
Hej! Yes. Det var en miss i den, det är nu korrigerat. Tack!
vad betyder “x”
Här kan du lära dig notationerna: https://cuboss.se/notationer/
Vad betyder det när det är ett w efter tex R?
w står för Wide och betyder att du ska göra ett brett drag, två lager på samma gång. Så du tar intilliggande lager och vrider det samtidigt. På en 3×3 blir det mittenlagret, M.
Tack nu kan jag hela oll
Bra jobbat! 🙂
kan du ta bort kubrotationerna från avancerad F2l
Det är en bra tanke att undvika rotationer i F2L. Men det är inte bäst i alla fall. Ibland går det snabbare att göra rotationer än att göra konstiga fingertricks eller att använda alldeles för långa algoritmer bara för att slippa rotationer. Rotationerna behövs alltså i vissa fall för att lösa kuben så snabbt som möjligt och det är därför de är med. 🙂
Det är inte något fel i algoritmen vad jag kan se.
På #32 så kan man använda S (R U R’ U’) (R’ F R Fw’) istället.
#32 kan utföras med lw i början istället för en rotation
Vad är parenteserna för någonting
Parenteser är bara till för att göra algoritmer mer lättlästa (dela upp dem). Ofta är det triggers som är inom parentes. Ibland används de för fingertricks.
Hej! Får inte till 9, är algoritmen rätt?
Hej! Jag har dubbelkollat, den är korrekt!
Kan du göra en video när på OLL
Jag har inga planer på det.
Uppdaterad. Tack!
varför finns det parenteser?
när det står till exempel ”Rw” och sen ”U” ska man då fortsätta ha det gula mot sig själv eller ska man bara ha det gula mot sig om det är ett w efter varje drag?
Parenteser finns för att dela upp algoritmer på olika vis. T.ex för att göra de mer lättlästa, lättare att memorera eller för fingertricks-skull.
Du ska aldrig göra en rotation om det inte står x, y eller z i algoritmen.
Är detta nästa steg efter att man har lärt sig F2L?
Japp
Sent svar, men jag rekommenderar att du lär dig 2-look OLL och PLL innan du fortsätter in på OLL
Hörnbit*
Har ett fall men det finns inte här
Korset är klart men de gula kantbitarna är som
Kommer ha blå sida mot mig
Blå sida orange är uppåt i vänstra hörnet längst ner
Röd sida röd uppåt i högra hörnet längst ner
Grön sida blå uppåt i högra hörnet längst upp
Orange sida grön uppåt i vänstra hörnet längst upp
Hej! Jag förstår inte riktigt din beskrivning tyvärr. Notera att inga andra färger än den gula färgen spelar någon roll. Försök ignorera dem.
Twistad kantbit
Vad menas med # /OLL nummer/ tips ?
#39 betyder bara att det är OLL nummer 39. Precis som PLL har bokstäver har dessa nummer. Klickar du på #39 tips så får du se ett tips för för OLL 39.
Tack