OLL Algoritmer
Här finner du alla 57 OLL algoritmer. OLL står för orientation of last layer och handlar om att orientera bitarna på det sista lagret så att de sitter åt rätt håll – alltså att hela toppen blir samma färg. OLL är en del av CFOP metoden, klicka här för att lära dig mer om den. Innan du ger dig på alla 57 OLL algoritmer så rekommenderar vi att du lär dig 2 Look OLL, som innebär samma sak, fast man gör det i två steg. Fördelen med 2 Look OLL är att du bara behöver lära dig 11 algoritmer. Alla 11 algoritmer i 2 Look OLL ingår i hela OLL, så du slösar ingen tid på att lära dig 2 Look OLL först.
Algoritmerna är skrivna i standard WCA-notationer. Här kan du lära dig alla notationer för 3×3.
När korset redan är klart
Om du redan kan 2 look OLL så känner du igen dessa! Då kan du bara hoppa över det här stycket och gå vidare till nästa.
(R2 U’) (R2′ U2′ R)
När hörnen redan är klara
Dessa är ganska lätta att känna igen eftersom hörnen i samband med centern som redan är klar gör att det nästan bildar ett helt lager – förutom några hål.
Jag använder vänster lillfinger för M-draget. Det kan kännas konstigt i början, men algoritmen kan utföras extremt snabbt med hjälp av det. Gör du algoritmen 3 gånger i rad så kommer kuben att gå tillbaka till originalpositionen – vilket gör den lätt att träna.
Det här är #28 fast baklänges. Om du har en löst kub och sedan gör alg #28 så kommer detta fall att uppstå och vice versa. Det tycker jag är det smidigaste sättet att träna dessa två algoritmer på.
Det här är i princip #28 med några extra drag. I början gör du hela #28, fast med M2 istället för M. Sedan avslutar du med U’ M’.
T – Formen
Chansen att du kan dessa två utan att veta om det är riktigt stor. Den ena lär man sig ofta i nybörarmetoden och den andra lär man sig i PLL.
W – Formen
Dessa två kan du känna igen som formen av ett W eller en pilbåge. Algoritmerna här är spegelvända, så du behöver i princip bara lära dig en.
Den här lärde jag mig genom att titta på F2L paret. I del ett tar du upp paret och lägger det åt sidan. I del två tar du tillbaka paret till korrekt position. I del tre lägger du ner den med en vanlig sledgehammer.
P – Formen
Den här formen kan kännas igen som formen av ev P, b, 6 eller 9. Hur du än ser på saken så har du ett stort block på ena sidan och andra halvan behöver orienteras.
Det här är exakt samma algoritm som #45, fast man gör Fw istället för F.
Svårt att utföra B? Så här gör jag algoritmen: (R U) x’ (U’ F’) R’ F R U Lw. Det må se ut som en annan algoritm, men det är exakt samma drag, skillnaden är bara att du håller kuben på ett sådant sätt att baksidan, B blir ovansidan, U.
L – Formen
Dessa känner du igen genom att det bara är två kantbitar som är korrekt orienterade, allt annat behöver lösas. Dessa två kantbitar ligger intill varandra och bildar ett L.
Här använder jag vänster pekfinger för det första U-draget. (lägg pekfingret på framsidan av kuben, använd baksidan av fingret (nageln) och styr det övre laget bakåt) Genom att göra det så behöver du aldrig greppa om och den här algoritmen går väldigt fort att utföra.
Det här är #54 fast från baksidan. Om du är duktig med vänsterhanden så kan du göra #54 spegelvänt istället.
Den här algoritmen kan du dela upp i två delar för att göra det lättare för dig. Lär dig den första parentesen. Efter den så ser du ett F2L-par framför dig. Detta par ska du bara lägga ner med en sledgehammer.
Det här är #49 fast på baksidan. Tycker du att B-dragen är krångliga så kan du göra algoritmen så här istället: (Lw U’ R U Lw’ R’) U2 (F R’ F’ R) Notera att du kan göra Lw’ och R’ samtidigt. Precis som #49 kan den här delas upp i två delar, där den avslutande delen är ett par som ska läggas ner med en sledgehammer.
Det här är bara #45 med en extra trigger. Otroligt snabb och lätt algoritm.
Block – Formen
Dessa två känner du lätt igen genom det stora 2×2-blocket.
C – Formen
Dessa två känner du igen genom formen av ett C. Båda två algoritmerna går snabbt att utföra och flyter på bra.
Här har jag inte något magiskt trick. Algoritmen har ganska många drag, men har bara R, U, F – drag så den går mycket snabbt att utföra.
Det här är en simpel algoritm. Först har du två drag, sedan en sledgehammer i mitten och till slut lägger du tillbaka de två första dragen.
Blixt – Formen
Känns igen som en blixt, eller ett tetris-block.
Det här är #6 baklänges. Om du gör #6 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #6.
Det här är #5 baklänges. Om du gör #5 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #5.
Det här är bara Sune (#28) med ett M före och ett U M’ i slutet. Notera att du kan göra De första två dragen, M och R, samtidigt.
Det här är #11 spegelvänd. Alternativ algoritm som är mer lättlärd men något långsammare: U’ (F R U R’ U’ F’) U (F R U R’ U’ F’) – Denna algoritm är bara U’ + #45 U + #45.
Fisk – Formen
Dessa algoritmer kan kännas igen som en fisk. Alla algoritmerna är snabba och flyter på bra.
Den här algoritmen ska du redan kunna eftersom det är smartare att lära sig PLL före OLL. Det här är bara första halvan av Y-perm.
Gör U2 med vänsterhanden i den här algoritmen, så slipper du greppa om kuben.
Första parentesen går lätt att lära sig genom att följa med F2L paret.
Det här är bara en Sune (#27) med en sledgehammer i mitten. Första parentesen är första halvan av Sune, andra parentesen är en sledgehammer och tredje parentesen är andra halvan av Sune.
I – Formen
Dessa algoritmer känns igen som ett stort I eller ett rakt streck helt enkelt.
Det här är bara en variation av #45. Istället för vanliga front-drag i början och slutet så gör du wide drag. Notera att du ska göra triggern två gånger också.
Dw’ kan kännas jobbigt att utföra, men det går att utföra snabbt. Vill du ändå skippa det så kan du göra samma algoritm med en rotation istället. (R U R’ U R) y (U’ R U’ R’ F’)
Det här är bara #44 följt av nummer #48. Inget nytt här.
Här finns det en alternativ algoritm som är mycket bra. Den är något längre, men går riktigt snabbt att utföra eftersom man aldrig behöver greppa om. (U) R’ F R (U R U’ R2) F’ R2 U’ R’ U (R U R’)
Stora L – Formen
Dessa fyra algoritmer känner du igen som ett stort L.
Wide-dragen kan kännas lite onaturliga i början, men när du lärt dig algoritmen så flyter den på riktigt bra. Om du inte vill göra en rotation för att lägga ner F2L-paret i slutet så kan du göra (F’ U F) istället för y’ (R U R).
Precis som i #13 kan du välja i slutet hur du vill lägga ner F2L-paret. Istället för (F U’ F) kan du göra y (R U’ R’).
Det här är bara en snabb setup på tre drag, sedan en helt vanlig trigger i mitten och till sist tillbaka med de tre första dragen.
Det här är bara #16 spegelvänt. Om du vill kan du använda högerhanden i slutet och göra (R’ F R) istället för den sista parentesen.
När inga kantbitar är lösta
Alla dessa algoritmer har gemensamt att ingen kanbit är löst.
Det här är exakt samma drag som #3, fast med ett U i mitten istället för U’. Alltså, #44 U #45.
Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.
Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.
Det här är bara #45 följt av #44. Det går också bra att göra ett S istället för F’ Fw. Alltså: F (R U R’ U’) S (R U R’ U’) Fw’
Det här är egentligen bara en liten setup följt av två sledgehammers. Alltså (R U2 R) (sledgehammer) U2′ (sledgehammer).
Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. I första parentesen tas ett par upp och flyttas undan. Sedan kommer en vanlig sledgehammer. Därefter läggs paret ner med en vanlig sledgehammer.
De knasiga formerna
Den här formen kan vara lite svår att känna igen till en början. Du skulle kunna se det som en liten blixt/tetrisblock och en prick i ena hörnet eller så är det helt enkelt den mest blandade OLL:en.
Den här algoritmen är ganska lång, men kan delas upp i två delar för att göra det lättare för dig. Börja med att memorera delen innan rotationen och sedan delen efter rotationen.
Det här är bara #41 spegelvänd. Alternativ högerhänt algoritm: (R’ U’ R U’) (R U2 R) F (R U R’ U’) F. Notera att det här är Sune från baksidan följt av #45.
Mitt tips här är att du gör det första U-draget med vänster hand. Då slipper du greppa om och därmed kommer algoritmen att flyta på mycket bättre.
Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. Det börjar med att man tar ut paret och lägger det i position på ovansidan. I parentes två bryter man upp paret. I parentes tre flyttas paret om till en annan position. Från detta är det bara att lösa F2L-paret igen.
Z – Formen
Dessa kan kännas igen som ett Z eller som en större blixt. De här två algoritmerna är spegelvända, så egentligen behöver du bara lära dig en algoritm.
Vad betyder det när det är ett w efter tex R?
w står för Wide och betyder att du ska göra ett brett drag, två lager på samma gång. Så du tar intilliggande lager och vrider det samtidigt. På en 3×3 blir det mittenlagret, M.
Tack nu kan jag hela oll
Bra jobbat! 🙂
kan du ta bort kubrotationerna från avancerad F2l
Det är en bra tanke att undvika rotationer i F2L. Men det är inte bäst i alla fall. Ibland går det snabbare att göra rotationer än att göra konstiga fingertricks eller att använda alldeles för långa algoritmer bara för att slippa rotationer. Rotationerna behövs alltså i vissa fall för att lösa kuben så snabbt som möjligt och det är därför de är med. 🙂
#47 är fel
Det är inte något fel i algoritmen vad jag kan se.
På #32 så kan man använda S (R U R’ U’) (R’ F R Fw’) istället.
#32 kan utföras med lw i början istället för en rotation
Vad är parenteserna för någonting
Parenteser är bara till för att göra algoritmer mer lättlästa (dela upp dem). Ofta är det triggers som är inom parentes. Ibland används de för fingertricks.
Är inte #12 fel?, det är väl M’ istället för M?
Stämmer, fixat!
Hej! Får inte till 9, är algoritmen rätt?
Hej! Jag har dubbelkollat, den är korrekt!
Kan du göra en video när på OLL
Jag har inga planer på det.
Eh Z-Formen’s algoritmer är rätt skrivna men behöver byta plats med varandra
Uppdaterad. Tack!
Hej! På Z formen står algoritmerna på fel plats. Algoritmen på #39 är den för #40 och vice versa.
varför finns det parenteser?
när det står till exempel ”Rw” och sen ”U” ska man då fortsätta ha det gula mot sig själv eller ska man bara ha det gula mot sig om det är ett w efter varje drag?
Parenteser finns för att dela upp algoritmer på olika vis. T.ex för att göra de mer lättlästa, lättare att memorera eller för fingertricks-skull.
Du ska aldrig göra en rotation om det inte står x, y eller z i algoritmen.
Är detta nästa steg efter att man har lärt sig F2L?
Japp
Sent svar, men jag rekommenderar att du lär dig 2-look OLL och PLL innan du fortsätter in på OLL
Hörnbit*
Har ett fall men det finns inte här
Korset är klart men de gula kantbitarna är som
Kommer ha blå sida mot mig
Blå sida orange är uppåt i vänstra hörnet längst ner
Röd sida röd uppåt i högra hörnet längst ner
Grön sida blå uppåt i högra hörnet längst upp
Orange sida grön uppåt i vänstra hörnet längst upp
Hej! Jag förstår inte riktigt din beskrivning tyvärr. Notera att inga andra färger än den gula färgen spelar någon roll. Försök ignorera dem.
Twistad kantbit
Vad menas med # /OLL nummer/ tips ?
#39 betyder bara att det är OLL nummer 39. Precis som PLL har bokstäver har dessa nummer. Klickar du på #39 tips så får du se ett tips för för OLL 39.
Tack