OLL Algoritmer

Här finner du alla 57 OLL algoritmer. OLL står för orientation of last layer och handlar om att orientera bitarna på det sista lagret så att de sitter åt rätt håll – alltså att hela toppen blir samma färg. OLL är en del av CFOP metoden, klicka här för att lära dig mer om den. Innan du ger dig på alla 57 OLL algoritmer så rekommenderar vi att du lär dig 2 Look OLL, som innebär samma sak, fast man gör det i två steg. Fördelen med 2 Look OLL är att du bara behöver lära dig 11 algoritmer. Alla 11 algoritmer i 2 Look OLL ingår i hela OLL, så du slösar ingen tid på att lära dig 2 Look OLL först.

Algoritmerna är skrivna i standard WCA-notationer. Här kan du lära dig alla notationer för 3×3.

När korset redan är klart

Om du redan kan 2 look OLL så känner du igen dessa! Då kan du bara hoppa över det här stycket och gå vidare till nästa.

(R2′ D’) (R U2 R’) (D R U2 R)
(Rw U R’ U’) (Rw’ F R F’)
(F R’ F’ Rw) (U R U’ Rw’)
(R U R’ U) (R U2′ R’)
(R U2′ R’) (U’ R U’ R’)
R U2′ (R2′ U’
R2 U’ R2′) U2′ R
F (R U R’ U’)3 F’

När hörnen redan är klara

Dessa är ganska lätta att känna igen eftersom hörnen i samband med centern som redan är klar gör att det nästan bildar ett helt lager – förutom några hål.

(Rw U R’ U’) M (U R U’ R’)

Jag använder vänster lillfinger för M-draget. Det kan kännas konstigt i början, men algoritmen kan utföras extremt snabbt med hjälp av det. Gör du algoritmen 3 gånger i rad så kommer kuben att gå tillbaka till originalpositionen – vilket gör den lätt att träna.

(R U R’ U’) M’ (U R U’ Rw’)

Det här är #28 fast baklänges. Om du har en löst kub och sedan gör alg #28 så kommer detta fall att uppstå och vice versa. Det tycker jag är det smidigaste sättet att träna dessa två algoritmer på.

(Rw U R’ U’) M2′ (U R U’ R’) (U’ M’)

Det här är i princip #28 med några extra drag. I början gör du hela #28, fast med M2 istället för M. Sedan avslutar du med U’ M’.

T – Formen

Chansen att du kan dessa två utan att veta om det är riktigt stor. Den ena lär man sig ofta i nybörarmetoden och den andra lär man sig i PLL.

F (R U R’ U’) F’

Det här är exakt samma algoritm som du använder för att göra korset i nybörjarmetoden eller 2 look OLL.

(R U R’ U’) (R’ F R F’)

Det här är andra delen av Y-perm, som är en PLL du redan borde kunna innan du ger dig på OLL.

W – Formen

Dessa två kan du känna igen som formen av ett W eller en pilbåge. Algoritmerna här är spegelvända, så du behöver i princip bara lära dig en.

(R U R’ U) (R U’ R’ U’) (R’ F R F’)

Den här lärde jag mig genom att titta på F2L paret. I del ett tar du upp paret och lägger det åt sidan. I del två tar du tillbaka paret till korrekt position. I del tre lägger du ner den med en vanlig sledgehammer.

(L’ U’ L U’) (L’ U L U) (L F’ L’ F)

Detta är #38 spegelvänd.

P – Formen

Den här formen kan kännas igen som formen av ev P, b, 6 eller 9. Hur du än ser på saken så har du ett stort block på ena sidan och andra halvan behöver orienteras.

Fw (R U R’ U’) Fw’

Det här är exakt samma algoritm som #45, fast man gör Fw istället för F.

Fw’ (L’ U’ L U) Fw

Det här är #44 fast spegelvänd.

R U B’ (U’ R’ U R) B R’

Svårt att utföra B? Så här gör jag algoritmen: (R U) x’ (U’ F’) R’ F R U Lw. Det må se ut som en annan algoritm, men det är exakt samma drag, skillnaden är bara att du håller kuben på ett sådant sätt att baksidan, B blir ovansidan, U.

R’ U’ F (U R U’ R’) F’ R

Det här är #32 spegelvänd.

L – Formen

Dessa känner du igen genom att det bara är två kantbitar som är korrekt orienterade, allt annat behöver lösas. Dessa två kantbitar ligger intill varandra och bildar ett L.

(Rw U R’ U) (R U’ R’ U)
(R U2′ Rw’)

Här använder jag vänster pekfinger för det första U-draget. (lägg pekfingret på framsidan av kuben, använd baksidan av fingret (nageln) och styr det övre laget bakåt) Genom att göra det så behöver du aldrig greppa om och den här algoritmen går väldigt fort att utföra.

(Rw’ U’ R U’) (R’ U R U’)
(R’ U2 Rw)

Det här är #54 fast från baksidan. Om du är duktig med vänsterhanden så kan du göra #54 spegelvänt istället.

Rw U’ (Rw2′ U Rw2 U Rw2′) U’ Rw

Här är det viktigt att du blir bekväm med att göra Rw2 både “uppåt” (Rw2) samt “neråt” (Rw2′). När du bemästrat detta blir det en mycket snabb algoritm att utföra!

Rw’ U (Rw2 U’ Rw2′ U’ Rw2) U Rw’

Här är det viktigt att du blir bekväm med att göra Rw2 både “uppåt” (Rw2) samt “neråt” (Rw2′). När du bemästrat detta blir det en mycket snabb algoritm att utföra!

F (R U R’ U’)2 F’

Det här är bara #45 med en extra trigger. Otroligt snabb och lätt algoritm.

F’ (L’ U’ L U)2 F

Det här är #48 spegelvänd.

Block – Formen

Dessa två känner du lätt igen genom det stora 2×2-blocket.

(Rw U2′ R’) (U’ R U’ Rw’)

Den här algoritmen ska du redan kunna från 2 Look OLL. Detta är anti-sune (#26) fast det första och sista draget ska vara ett wide-drag istället för ett vanligt drag.

(Rw’ U2′ R) (U R’ U Rw)

Det här är #6 fast genomförd på baksidan istället för framsidan.

C – Formen

Dessa två känner du igen genom formen av ett C. Båda två algoritmerna går snabbt att utföra och flyter på bra.

(R U R2′ U’ R’) F (R U R U’) F’

Här har jag inte något magiskt trick. Algoritmen har ganska många drag, men har bara R, U, F – drag så den går mycket snabbt att utföra.

R’ U’ (R’ F R F’) U R

Det här är en simpel algoritm. Först har du två drag, sedan en sledgehammer i mitten och till slut lägger du tillbaka de två första dragen.

Blixt – Formen

Känns igen som en blixt, eller ett tetris-block.

(Rw U R’ U) (R U2′ Rw’)

Det här är #6 baklänges. Om du gör #6 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #6.

(Rw’ U’ R U’) (R’ U2 Rw)

Det här är #5 baklänges. Om du gör #5 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #5.

M (R U R’ U R U2′ R’) U M’

Det här är bara Sune (#28) med ett M före och ett U M’ i slutet. Notera att du kan göra De första två dragen, M och R, samtidigt.

M’ (R’ U’ R U’ R’ U2 R) U’ M

Det här är #11 spegelvänd. Alternativ algoritm som är mer lättlärd men något långsammare: U’ (F R U R’ U’ F’) U (F R U R’ U’ F’) – Denna algoritm är bara U’ + #45 U + #45.

Fisk – Formen

Dessa algoritmer kan kännas igen som en fisk. Alla algoritmerna är snabba och flyter på bra.

F (R U’ R’ U’) (R U R’) F’

Den här algoritmen ska du redan kunna eftersom det är smartare att lära sig PLL före OLL. Det här är bara första halvan av Y-perm.

(R U2′) (R2′ F R F’) (R U2′ R’)

Gör U2 med vänsterhanden i den här algoritmen, så slipper du greppa om kuben.

(R U R’ U’ R’ F) (R2 U R’ U’ F’)

Första parentesen går lätt att lära sig genom att följa med F2L paret.

(R U R’ U) (R’ F R F’) (R U2′ R’)

Det här är bara en Sune (#27) med en sledgehammer i mitten. Första parentesen är första halvan av Sune, andra parentesen är en sledgehammer och tredje parentesen är andra halvan av Sune.

I – Formen

Dessa algoritmer känns igen som ett stort I eller ett rakt streck helt enkelt.

Fw (R U R’ U’)2 Fw’

Det här är bara en variation av #45. Istället för vanliga front-drag i början och slutet så gör du wide drag. Notera att du ska göra triggern två gånger också.

(R U R’ U R Dw’) (R U’ R’ F’)

Dw’ kan kännas jobbigt att utföra, men det går att utföra snabbt. Vill du ändå skippa det så kan du göra samma algoritm med en rotation istället. (R U R’ U R) y (U’ R U’ R’ F’)

(Rw U Rw’) (U R U’ R’)2 (Rw U’ Rw’)

Algoritmen är visserligen lång, men ganska lätta att lära sig eftersom den är lätt att bryta ner i mindre beståndsdelar (triggers). Om du vill kan du utföra R’ Rw i slutet av algoritmen som M’ istället (exempelvis med vänster ringfinger), så blir den lite snabbare att utföra.

(R U2′ R2′ U’) (R U’ R’ U2′) (F R F’)

Här finns det en alternativ algoritm som är mycket bra. Den är något längre, men går riktigt snabbt att utföra eftersom man aldrig behöver greppa om. (U) R’ F R (U R U’ R2) F’ R2 U’ R’ U (R U R’)

Stora L – Formen

Dessa fyra algoritmer känner du igen som ett stort L.

(F U R U’ R2′) (F’ R U R U’ R’)

Denna är faktiskt bara en spegel av OLL #9!

(R’ F R) U (R’ F’ R) (F U’ F’)

Du kan faktiskt välja i slutet hur du vill lägga ner det sista F2L-paret. Istället för (F U’ F) kan du göra y (R U’ R’).

(Rw U Rw’) (R U R’ U’) (Rw U’ Rw’)

Det här är bara en snabb setup på tre drag, sedan en helt vanlig trigger i mitten och till sist tillbaka med de tre första dragen.

(Lw’ U’ Lw) (L’ U’ L U) (Lw’ U Lw)

Det här är bara #16 spegelvänt. Om du vill kan du använda högerhanden i slutet och göra (R’ F R) istället för den sista parentesen.

När inga kantbitar är lösta

Alla dessa algoritmer har gemensamt att ingen kanbit är löst.

Fw (R U R’ U’) Fw’ U’ F (R U R’ U’) F’

Det här är bara #44, ett U’ och sedan #45.

Fw (R U R’ U’) Fw’ U F (R U R’ U’) F’

Det här är exakt samma drag som #3, fast med ett U i mitten istället för U’. Alltså, #44 U #45.

F (R U R’ U) y’ (R’ U2) (R’ F R F’)

Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.

M U (R U R’ U’) M’ (R’ F R F’)

Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.

F (R U R’ U’) F’ Fw (R U R’ U’) Fw’

Det här är bara #45 följt av #44. Det går också bra att göra ett S istället för F’ Fw. Alltså: F (R U R’ U’) S (R U R’ U’) Fw’

(R U2′) (R2′ F R F’) U2′ (R’ F R F’)

Det här är egentligen bara en liten setup följt av två sledgehammers. Alltså (R U2 R) (sledgehammer) U2′ (sledgehammer).

(R U R’ U) (R’ F R F’) U2′ (R’ F R F’)

Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. I första parentesen tas ett par upp och flyttas undan. Sedan kommer en vanlig sledgehammer. Därefter läggs paret ner med en vanlig sledgehammer.

De knasiga formerna

Den här formen kan vara lite svår att känna igen till en början. Du skulle kunna se det som en liten blixt/tetrisblock och en prick i ena hörnet eller så är det helt enkelt den mest blandade OLL:en.

(R U R’ U R U2′ R’) F (R U R’ U’) F’

Den här algoritmen är ganska lång, men är oerhört lätt att lära sig: det är bara en Sune (från 2 look OLL) följt av OLL #45!

(R’ U’ R U’ R’ U2 R) F (R U R’ U’) F’

Man kan säga att den här bara är #41, fast lite spegelvänd. Du börjar med en Sune bakifrån, för att sedan avsluta med OLL #45.

(U2) F U (R U2 R’ U’)2 F’

Mitt tips här är att du gör det första U-draget med vänster hand. Då slipper du greppa om och därmed kommer algoritmen att flyta på mycket bättre.

(U) (R U R’ U’) (R U’ R’) (F’ U’ F) (R U R’)

Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. Det börjar med att man tar ut paret och lägger det i position på ovansidan. I parentes två bryter man upp paret. I parentes tre flyttas paret om till en annan position. Från detta är det bara att lösa F2L-paret igen.

Z – Formen

Dessa kan kännas igen som ett Z eller som en större blixt. De här två algoritmerna är spegelvända, så egentligen behöver du bara lära dig en algoritm.

R’ F (R U R’ U’) F’ U R

Notera att den andra parentesen är en helt vanlig trigger.

L F’ (L’ U’ L U) F U’ L’

Det här är bara #39 spegelvänd.

41 kommentarer på “OLL algoritmer

  1. Anton skrev:

    Om man kopierar hela sidan med alla oll algoritmer följer inte bilderna med. Men kopierar man pll följer bilderna med

    • Viktor Strindell skrev:

      Det beror på att OLL-guiden är skriven i HTML-kod. Medan PLL-guiden är faktiska bilder. Om du vill skriva ut sidan så kanske det är bäst att använda print screen och sedan skriva ut det.

  2. Sakarias skrev:

    tack! jag har lärt mig en hel del av era guider.
    vad ska man lära sig efter man lärt sig full oll/pll och avancerad f2l med finger tricks?
    Jag snittar på ca 10 – 11 sek.

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Därefter finns det en väldans massa olika metoder och algoritm-set man kan börja lära sig, men tänk på att du inte behöver lära dig alla för att bli snabbare, utan jag rekommenderar att du stegvis lär dig lite nytt, implementerar det i lösningar, och sedan fortsätter lära dig.

      För korset så är det bra att börja träna på att planera x-cross (kors + F2L 1) redan i inspektionen. Det är inte alltid praktiskt möjligt, men gör det där det går. Om det inte går att bygga ett X-cross så kan du istället träna på att planera korset + F2L 1 redan i inspektionen, men lösa dessa separat.

      För F2L är det viktigaste fortfarande look ahead, så träna gärna extra på det. Vill du lära dig nya saker så kan du bygga på din kunskap med fler och fler lite mer avancerade F2L-tricks, dessa tar egentligen aldrig slut (exempelvis att bygga och sätta in par bakifrån osv).

      För det sista lagret tycker jag att du kan lära dig COLL som nästa alg-set. Det är 42 algoritmer som används för att alltid permutera hörnen samtidigt som du gör OLL (förutsatt att de gula kantbitarna redan är orienterade). Dessa lägen kommer inte alltid upp i lösningar, men när de gör det så kommer du spara tid genom att du sedan alltid kan lösa PLL med en U/H/Z-perm. Vill du lära dig ytterligare alg-set kan du även kolla lite på Winter Variation, alltså att orientera alla hörn medans du sätter in ett sista färdigt F2L-par, något som kommer lösa OLL helt förutsatt att alla kanter är orienterade.

      Trevligt kubande!

    • Viktor Strindell skrev:

      w står för Wide och betyder att du ska göra ett brett drag, två lager på samma gång. Så du tar intilliggande lager och vrider det samtidigt. På en 3×3 blir det mittenlagret, M.

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är en bra tanke att undvika rotationer i F2L. Men det är inte bäst i alla fall. Ibland går det snabbare att göra rotationer än att göra konstiga fingertricks eller att använda alldeles för långa algoritmer bara för att slippa rotationer. Rotationerna behövs alltså i vissa fall för att lösa kuben så snabbt som möjligt och det är därför de är med. 🙂

  3. Boel skrev:

    varför finns det parenteser?
    när det står till exempel ”Rw” och sen ”U” ska man då fortsätta ha det gula mot sig själv eller ska man bara ha det gula mot sig om det är ett w efter varje drag?

    • Viktor skrev:

      Parenteser finns för att dela upp algoritmer på olika vis. T.ex för att göra de mer lättlästa, lättare att memorera eller för fingertricks-skull.
      Du ska aldrig göra en rotation om det inte står x, y eller z i algoritmen.

  4. Emil skrev:

    Har ett fall men det finns inte här
    Korset är klart men de gula kantbitarna är som
    Kommer ha blå sida mot mig
    Blå sida orange är uppåt i vänstra hörnet längst ner
    Röd sida röd uppåt i högra hörnet längst ner
    Grön sida blå uppåt i högra hörnet längst upp
    Orange sida grön uppåt i vänstra hörnet längst upp

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte.