2 Look OLL Algoritmer

Detta är en del av CFOP-metoden för att lösa en 3×3 kub på så snabb tid som möjligt. Tryck här för att läsa om metoden. För att använda dig av denna guide behöver du kunna notationer för speedcubing.

Första steget - Korset

I den här delen är målet att få alla gula bitar att peka uppåt – de andra färgerna spelar ingen roll. Eftersom det är 2 look gör vi det i två steg. Det första steget är att fixa korset på det översta lagret. När du har något av fallen nedan utför du den tillhörande algoritmen.

F (R U R’ U’) F’
Fw (R U R’ U’) Fw’
F (R U R’ U’) F’ –
Fw (R U R’ U’) Fw’

Om du har gjort det här steget rätt ska de gula bitarna se ut så här:

Nu är du redo för nästa steg.

Andra steget - Hörnbitarna

När du har gjort det första steget ska du vara klar med korset. Nu är det dags att få hörnbitarna på rätt plats. Identifiera vilket av fallen nedan du har, och utför sedan tillhörande algoritm. Kom ihåg att du även måste tänka på de gula bitar som inte pekar uppåt. Dessa bitar ser du med hjälp av en smal gul markering ute i kanten. När du har utfört rätt algoritm ska alla gula bitar peka uppåt.

R2′ D’ (R U2 R’) D (R U2 R)
(Rw U R’ U’) (Rw’ F R F’)
(F R’ F’ Rw) (U R U’ Rw’)
(R U R’ U) (R U2′ R’)
(R U2′ R’) (U’ R U’ R’)
(R U2′) (R2′ U’)
(R2 U’) (R2′ U2′ R)
F (R U R’ U’)3 F’

Nu kan du lösa OLL på 2 algoritmer. Vill du lära dig alla 57 OLLs för att kunna göra det på 1 algoritm? Klicka här.

Finns det något du inte förstår, eller har du förslag på bättre algoritmer? Skriv en kommentar!

Face Turning Octahedron (FTO) – 2024 års stora hit!

Face Turning Octahedron, oftast kallad vid dess förkortning FTO, har bokstavligt talat exploderat i popularitet...

De mest prisvärda (underskattade) kuberna 2024

Förra året gjorde vi ett blogginlägg där vi listade de mest prisvärda kuberna fram till...

Europamästerskapen i Rubiks Kub 2024 – Pamplona, Spanien

Foto från fredagens invigningscermoni, med lokal traditionell dans av gigantiska dockor. Foto: Daniel Wallin Europamästerskapen...

NY Världens största Rubiks kub (antal lager)

Pusselbyggaren och kubentusiasten Matt Bahner är tillbaka med ännu ett världsrekord – denna gång för...

1 Comments

Cuboss Open 2024 – Tillbakablick och resultat

Nu har det gått ett par veckor sedan vår alldeles egna kubtävling, Cuboss Open. Vi...

4 Comments

Historien om Rubiks kub

Historien om Rubiks kub Rubiks kub uppfanns redan år 1974 av ungraren, arkitekten och professorn...

Topp 10 vanliga frågor och missförstånd om Rubiks kub och Speedcubing

Vanliga missförstånd om Rubiks kub och Speedcubing Få saker är omgärdade av lika många missförstånd...

Speedcubing på liten budget

Speedcubing på en budget: Mest utrustning för pengarna Vi ser en trend i samhället att...

133 thoughts on “2 Look OLL Algoritmer

  1. Erik says:

    Hej!
    Tack för en underhållande sajt.
    Min fråga är om man löser en 2 look OLL-algoritm, kan det då resultera i vilken som helst av de 21 PLL-erna?

    • Daniel Wallin says:

      Hej,

      Tack för de fina orden!

      Det stämmer, man kan råka ut för vilken som helst av de 21 PLL-erna oavsett vilken OLL man gjort dessförinnan.

    • Daniel Wallin says:

      Ja, med största sannolikhet har du fått en corner twist. Kolla om du kan twista ett enskilt hörn så att det gör att du får ett av de lägen som finns med på bilderna.

    • Daniel Wallin says:

      Yes, den är rätt! Se till att du håller headlights bak, och gör första draget som högersidan 180 grader så borde det bli rätt. Att vi skrivit R2′ är bara för att algoritmen blir mer fingertrick-vänlig så.

    • Jonathan igen says:

      Hej! Vad menar du med ”gör första draget som högersidan 180 grader”?

    • Daniel Wallin says:

      Hej!

      Jag dubbelkollade dem nu, och de fungerar. Är du säker på att du har koll på notationen för en 3×3-kub? De finns annars att se här.

      ( )3 betyder för övrigt att du ska göra det som står i parantesen 3 gånger. Så för den algoritm jag tror du menar så blir det totalt F R U R’ U’ R U R’ U’ R U R’ U’ F’.

  2. Något says:

    Det funkar aldrig att göra U2 i Adde Sune/vanliga Sune? Antingen är den fel eller så
    Är det jag som inte förstår! Kan ni hjälpa mig med den? Men annars så gillar jag denna sida har hjälpt mig jätte mycket!

    • Daniel Wallin says:

      Hej! Jag dubbelkollade algoritmerna nu, och de är korrekt skrivna. Se till att du håller kuben precis som på bilden och läser av algoritmen exakt som den är skriven. Att göra U2 innebär för övrigt att vrida överlagret två gånger (åt vilket håll som helst, så ett halvt varv).

      Tack, och lycka till med kubandet!

    • Erik says:

      Är det korrekt att ovanstående 7 OLL-fall (från korset) endast resulterar i max 6 PLL:er?

  3. Jeremiah says:

    Tjenare! Nu har jag tränat regelbundet i 5 månader med cfop och nu kan jag lösa en Rubiks kub på 14,7 sekunder (slog mitt rekord i förrgår). Jag ville bara tacka för alla guider och algoritmer:)

  4. Oscraig says:

    Jag har precis börjat lösa kuben och jag ville bara tacka dig för att med dina guider har jag lärt mig lösa kuben och nu har jag gjort det på under 20 sekunder! Jag har även beställt en pyramid och en skewb 🙂

  5. Melker says:

    Hej! Finns det något bra sätt att snabbt veta ifall man ska utföra (R U R’ U) (R U2 R’) eller (R U2 R’) (U’ R U’ R’)? Det gäller alltså det fjärde och femte fallet när hörnbitarna ska lösas.

  6. Totte says:

    Om man har svårt att lära sig den första algoritmen så kan man istället göra:
    (U’ F) (R U R’ U’) 2 (F) (U)2 (F R U R’ U’ F’)
    Ser krånglig ut men är mycket enklare enligt mig.

  7. Valdemar says:

    När jag gör algoritmen där headlights:en är framåt, behöver jag göra den med två olösta hörn.
    Vad gör jag fel?

    • Adam says:

      Hej!
      Med risk för att jag tänker fel här men ska inte D vara medurs och D’ moturs? För i så fall behöver de byta plats i algoritmen.
      Eller det är tvärtom? D’ är medurs och D moturs?

    • Adam says:

      Aah nevermind! Såg nu att D är moturs och D’ är medurs, så precis som du skriver är algoritmen rätt. ^. ^

    • Viktor Strindell says:

      Hej Adam!
      Det stämmer att D är medurs och D’ är moturs. Men algoritmen är fortfarande korrekt. Undersidan kan kännas lite förvirrande eftersom det blir tvärt emot U-lagret. För att förstå hur D-lagret fungerar – tänk dig att du har lagret rakt emot dig (alltså tippa kuben framåt).

  8. Marqsande says:

    Hej! Av någon anledning så fungerar aldrig den första algoritmen för mig (R2 D’) (R U2) (R’ D R U2 R).
    Är det något fel i den eller gör jag fel?

  9. Doom says:

    Hej! Varför skrivs inte den näst sista algoritmen såhär: (R U2) (R2 U’)2 (R2 U2 R)

    För visst är (R2′ U’) (R2 U’) = (R2 U’)2 ?
    Eller tänker jag fel?

    • Viktor Strindell says:

      Hej! Bra fråga.

      Det stämmer att (R2′ U’) (R2 U’) gör samma sak som (R2 U’)2 på kuben. Men det finns faktiskt en poäng med att skriva T.ex R2′ istället för R2 i en algoritm. Anledningen till att man gör det är för att det går snabbare att utföra algoritmen på det viset. (R2′ U’) (R2 U’) kan du göra utan att släppa greppet med högerhanden, men om du gör (R2 U’) (R2 U’) så måste du ta om greppet när du gör R2 igen.

      Hoppas att det besvarar din fråga!

    • Chrisalex says:

      Jag tror man testade och testade jag har t.e.x kommit på RUR’U’ L’U’LU URU’R’ U’L’UL och spegelvända varianten istället för U-prem a och b

  10. Teodor says:

    Det spelar väl egentligen ingen roll om man gör t.ex r2′ eller r2 för färgerna kommer ju ändå till samma plats

  11. måns ängquist wittrock says:

    jag vet en algoritm till den sista situationen som jag personligen tycker går snabbare än f (RUR´U´) 3 F. Den är
    (R U2 R´ U´) (R U R´ U´) (R U´ R´). Har testat båda och denna går snabbare för mig.

  12. Oskar says:

    När jag gör algoritmen x (U R’ U’ L) (U R U’ Rw’) får jag alltid en vit och en gul som byter sida. vad beror detta på?

    • Viktor Strindell says:

      Jag brukar titta på kuben och se vad som händer och memorera det, istället för att memorera bokstäverna. Det tycker jag är mycket lättare. Ett annat tips är att dela upp dem i olika delar.

  13. Daniel Broback says:

    I andra steget, hur ska man hålla kuben? Alltså ska man hålla “ovansidan” (den gula) mot sig eller någon annan?

  14. Daniel says:

    Den översta algoritmen, efter korset.. Får den inte att funka hur jag än vrider och vänder.. jag har den gula sidan uppåt och de gula bort från mig. Sen kör jag: r, r,d’, r uu, r’, d, r, u, u r

    Vad gör jag för fel??

    • Viktor Strindell says:

      Hej! Algoritmen är korrekt så du måste utföra den fel på något sätt. Kanske blandar du ihop D och D’. När det gäller D så blir det motsatt håll om du jämför med U.

    • Eil says:

      På tredje exemplet visat (när du har gjort korset) så skulle jag rekommendera algoritmen för det andra exemplet baklänges. Alltså F R’ F’ r U R U’ r’. Då slipper du rotationen.

  15. Linus says:

    Har algoritmerna i denna guide några namn? Finner det lättare att minnas vilken algoritm som hör till var situation om den har ett namn. /Linus

    • Viktor says:

      Hej Linus! Tyvärr har OLL-algoritmerna inte officiella namn på samma sätt som PLL har. Känns det lättare för dig så kan du ju alltid komma på egna namn till dem.

  16. Knight says:

    Om siffran står efter ex R2 så ska den utföras 2ggr. Tänker på matte där siffran är före, det står 2R istället och 2(RU) vid parantes. Blev lite fundersam först 🙂

  17. Hanna says:

    Bilderna här uppe, ska jag börja på den som ser ut som min kub gör eller ska jag jobba uppifrån och ner och göra alla drag?

    • Viktor says:

      Börja med att göra korset. Efter det gör du den som ser ut precis som din kub. Då kommer hela det översta lagret att vara samma färg.

  18. Helmer says:

    Hej! Har jag kommit rätt om jag är här och vill lära mig lösa kuben snabbare än 8 stegs lösningen? Vill bara säga också att jag älskar verkligen cuboss

  19. Frida says:

    Tack för en grym sida! Min kub har inga klistermärken utan färgad plast. Hur skall jag då kunna skilja på de olika hörnbitarna?

    • Viktor says:

      Kul att du tycker om sidan, tack! Istället för att kolla på färgen på klistermärkena så kollar du bara på färgen på biten istället. Den enda skillnaden på utseendet är att den svarta “ramen” på varje bit försvinner och biten blir helfärgad på en stickerless kub.

  20. isa says:

    varför finns det flera algoritmer med samma mönster av de gula fast vända åt olika hål hur vet jag vilken jag ska använda?

  21. isa says:

    jag jobbar på nybörjar metoden och gör den på en minut är det värt att börja med den här eller ska jag hålla mig till den jag har???

    • Viktor says:

      Innan du lär dig detta så tycker jag att du borde satsa på att lära dig att göra korset snabbare och lära dig F2l. Bästa sättet att lära dig det är nog via Youtube-guider. När du kan göra korset och F2l ganska bra kan du lära dig OLL och PLL.

  22. ahellqui says:

    Om du gör L’ vrider du bara vänstra lagret uppåt men om du gör Rw så tar du med dig det mittersta lagret samtidigt som du gör ett vanligt R

    • Viktor says:

      Ja, det blir ingen skillnad om du gör R2′ eller R2 om du bara vill lösa kuben. Men om du vill utföra algoritmen riktigt snabbt spelar det faktiskt roll. Det handlar om fingertricks. (R U2′) (R2′ U’) (R2 U’) (R2′ U2′ R) kan du göra utan att släppa höger hand någon gång. Om du skulle göra (R U2) (R2 U’) (R2 U’) (R2 U2 R) måste du släppa taget och ta ett nytt grepp 4 gånger. Det är en minimal skillnad, men det är relevant om man är riktigt snabb.

    • Tom says:

      Vad betyder 2 jah förstår inte och snälla gör en video det blir mycket lättare att förstå

    • Viktor says:

      Tippa kuben bort från dig. Alltså vrid inte på något lager utan vänd bara kuben så att den sidan som pekade uppåt nu pekar bakåt.

  23. Tove says:

    Har kunnat lösa en kub i ett par år men vill nu lära mig att göra det snabbare. Hur vet man när man ska vrida åt höger och vänster? Har det något med ‘ att göra?

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *